WYWIAD Z DYREKTOREM MARKETINGU TETRA PAK, MAURICIO CONTRERASEM.

Redakcja: W ostatnich miesiącach prowadziliście Państwo na polskim rynku intensywną kampanię związaną z innowacyjnym rozwiązaniem, wodą w opakowaniu kartonowym. Jak to się stało, że lider w branży przetwórstwa i pakowania żywności zdecydował się wejść także w ten segment?
Mauricio Contreras: Nie jest tajemnicą, że woda to jeden z prężniej rozwijających się segmentów napojów. Firma Tetra Pak stworzyła zrównoważone rozwiązanie opakowaniowe, które może chronić przed wpływem czynników zewnętrznych także wodę. Na pytanie „dlaczego?” chciałbym jednak odpowiedzieć szerzej – to produkt ważny dla nas nie tylko ze względów biznesowych, ale także wpisujący się w strategię zrównoważonego rozwoju – naszą i naszych obecnych i potencjalnych Klientów.
Celem Tetra Pak jest stworzenie najbardziej zrównoważonego opakowania na żywność płynną na świecie. To dlatego wprowadzamy rozwiązania zgodne z gospodarką cyrkularną, projektując opakowania nadające się do recyklingu, a także wykorzystujemy materiały odnawialne (takie, jak te wchodzące w skład opakowania na wodę). Ważny jest dla nas także poziom zbiórki i recyklingu, aby jak najdłużej zachować materiały w użyciu.
Redakcja: Co sprawia, że takie właśnie opakowanie możemy uznać za zrównoważone środowiskowo?
Mauricio Contreras: Czynników jest wiele. Przede wszystkim opakowania Tetra Pak (nie tylko te na wodę) są lekkie, ergonomiczne w transporcie i zapobiegają marnowaniu żywności (także bez konieczności wykorzystania łańcucha chłodniczego). Co szczególnie ważne, można je poddać recyklingowi i odzyskać z nich cenne surowce.
Dodatkowo, nasze opakowania składają się w co najmniej 72% ze składników pochodzenia roślinnego, a ich udział w kartonach stale się zwiększa (między innymi poprzez wykorzystanie plastiku z trzciny cukrowej). Surowce, z których korzystamy są certyfikowane, zatem pozyskiwane są z dbałością o bioróżnorodność.
Redakcja: Jak wygląda rynek wody Tetra Pak na świecie i w Polsce?
Mauricio Contreras: Wodę w opakowaniu Tetra Pak jesteśmy w stanie dostarczyć tak naprawdę dowolnej firmie na całym świecie. Realizowaliśmy projekty na różnych kontynentach, dla różnych firm i marek. Jednym z przykładów jest irlandzka woda Global Hydrate czy woda brzozowa ÖselBirch. W Polsce przeprowadziliśmy akcję pilotażową i kampanię na szeroką skalę, co było możliwe między innymi dzięki współpracy z zaufanymi partnerami. Jako firma Tetra Pak dostarczyliśmy gotowy produkt (od konceptu, aż po dostawę), a partnerzy otrzymali wodę wpisującą się w ich strategie zrównoważonego rozwoju oraz strategie promocyjne. Woda w kartonie to wygodne rozwiązanie w podróży i poza domem, więc nasi partnerzy byli w stanie rozprowadzać ją w wielu różnych sytuacjach.
Redakcja: Czy może Pan powiedzieć coś więcej o samej kampanii i wspomnianych partnerstwach?
Mauricio Contreras: Oczywiście. Przede wszystkim dzięki naszej akcji prawie 200 000 Polaków mogło spróbować wody w opakowaniach Tetra Pak i dowiedzieć się, że po opróżnieniu powinny one trafić do żółtego pojemnika na odpady.
Oryginalne designy pozwoliły nam pokazać pełen potencjał tego rozwiązania. Woda w kartonie Tetra Pak jest bowiem nie tylko zrównoważonym rozwiązaniem, ale także doskonałym narzędziem marketingowym. Można na niej umieścić dowolny zadruk 360°, ale także QR kod kierujący do wybranej strony. To dzięki temu wśród naszych partnerów znaleźli się między innymi Muzeum Narodowe w Krakowie, Grupa MTP (organizator Międzynarodowych Targów Poznańskich), Wydawnictwo Food Forum, czy Polskie Linie Lotnicze PLL Lot – na pokładach samolotów przeprowadziliśmy sampling. We wszystkich przypadkach wyprodukowaliśmy wodę niegazowaną w opakowaniu Tetra Prisma® Aseptic 330 Square o pojemność 330 ml.
Redakcja: Te firmy i organizacje nie kojarzą mi się z produkcją wody, skąd taki wybór?
Mauricio Contreras: By produkować wodę pod własną marką, nie trzeba mieć nic wspólnego z branżą napojów. Wiele firm wykorzystuje wodę pakowaną do różnych celów i może zamówić co-packing u jednego z Partnerów Tetra Pak. Nasze rozwiązanie jest kompleksowe – wspólnie z klientem rozmawiamy o koncepcie produktu, w pełni wspieramy w zaprojektowaniu designu i dostawie. Wodę ze swoim brandingiem może zatem zamówić firma z dowolnej branży, na przykład eventowej, transportowej, czy hotelarskiej, która nie posiada własnej linii produkcyjnej. To dobra okazja, aby dana marka się wyróżniła i pokazała swoją odpowiedzialność środowiskową oraz strategiczne przesłania.
Redakcja: Wspomniał Pan o edukacji konsumentów odnośnie prawidłowego wyrzucania tego typu opakowań. Czy możemy porozmawiać szerzej o ich recyklingu?
Mauricio Contreras: Jak najbardziej. Opakowania Tetra Pak można poddać recyklingowi i odzyskać z nich cenne surowce, w tym papier, z którego powstają między innymi chusteczki higieniczne czy wytłoczki do jajek. Jak wcześniej wspomniałem, tego rodzaju opakowania po opróżnieniu należy wyrzucać do żółtego pojemnika, by umożliwić ich przetworzenie.
W tym momencie recykling tego typu opakowań odbywa się w dwóch papierniach w Polsce. Wkrótce w Polsce zostanie otwarta wspólna inwestycja Tetra Pak i Stora Enso – wielkoskalowa linia do rozwłókniania kartonów da potencjał odzysku surowców wtórnych z całego wolumenu tego typu opakowań w Polsce.
Redakcja: To bardzo dobre wieści! Bardzo dziękuję za rozmowę.
Tetra Pak to jeden ze światowych liderów w zakresie przetwarzania i pakowania żywności. Współpracujemy ściśle z naszymi klientami i dostawcami, zapewniając bezpieczne, innowacyjne i przyjazne środowisku rozwiązania. Każdego dnia spełniają one potrzeby setek milionów ludzi w ponad 160 krajach. Zatrudniając ponad 25 000 pracowników na całym świecie, dbamy o zrównoważone podejście do biznesu.
Tetra Pak „CHRONI TO, CO DOBRE” – hasło to odzwierciedla naszą wizję dobrze zabezpieczonej, dostępnej dla wszystkich żywności.
Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie www.tetrapak.com.