Obroty supermarketów rosną przed świętami nawet o 100 proc.

opublikowano: 2003-12-24 09:11

PAP: Obroty supermarketów w ciągu trzech tygodni poprzedzających Święta Bożego Narodzenia wzrastają generalnie od 50 do 100 proc. w stosunku do pozostałych miesięcy w roku - poinformował PAP Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

Jak poinformowała PAP Dorota Patejko z sieci Auchan, początek grudnia był dość spokojny. Klienci zdecydowali się na zakupy w ostatnim tygodniu, a szczególnie w ostatni weekend przed świętami. Wiele sklepów Auchan pobiło w sobotę roczne rekordy, obroty wzrosły wówczas od 70 do 100 proc. w porównaniu z innymi weekendami.

Według niej, klienci szukają przede wszystkim prezentów świątecznych oraz produktów spożywczych na świąteczny stół. Dużym zainteresowaniem cieszą się również telewizory i sprzęt AGD. Klienci kupują też więcej zabawek i gier elektronicznych.

Od początku grudnia sklepy Auchan sprzedały 70 ton karpi - poinformowała Patejko. Największym zainteresowaniem cieszą się takie towary jak mak, karpie, cytrusy i bożonarodzeniowe słodycze.

W sklepach Tesco bardzo dobrze sprzedają się owoce cytrusowe, a pod choinkę klienci kupują tradycyjnie elektronikę, gry wideo i komputerowe oraz kosmetyki - powiedział PAP Wojciech Sokół z tej sieci supermarketów.

Na okres świąteczny przypada 15-20 proc. rocznej sprzedaży, ocenia Sokół. W Tesco widać również, że klienci coraz chętniej kupują gotowe produkty przeznaczone na świąteczny stół, by więcej czasu przeznaczyć na odpoczynek.

Dział informacji sieci Geant poinformował PAP, że nadal dużym powodzeniem cieszą się tradycyjne polskie produkty spożywcze, jak wędliny, produkty mączne i nabiał. Klienci obok elektroniki chętnie kupują programy komputerowe i wyroby tekstylne.

Według Falińskiego, stosowane przez supermarkety w ciągu całego roku promocje i informacje o jakości i bezpieczeństwie produktów przyciągnęły w tym roku więcej klientów do tych sklepów.

"Ten rok był niezły, obroty wzrosły od kilku do kilkunastu proc. w stosunku do roku ubiegłego" - powiedział Faliński. Według niego, wartość zakupów dokonywanych przez jednego klienta jest niższa niż przed rokiem, jednak zwiększyła się liczba klientów odwiedzających supermarkety.