Obsługa w urzędach skarbowych lepsza niż w ZUS

opublikowano: 19-08-2019, 22:00

Mikrofirmy oczekują od państwa przede wszystkim obniżki składek na ubezpieczena społeczne.

Niemal połowa właścicieli mikrofirm dobrze ocenia ich obsługę przez urzędników skarbówki. Słabiej pod tym względem wypada Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), któremu dobrą opinię wystawiło 38 proc. uczestników Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy inFakt. Objęto nim osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki zatrudniające do dziewięciu osób.

Źle o pracy urzędów skarbowych wypowiedziało się 18 proc. ankietowanych. Z badania wynika, że najmniej skłonni do pochwał byli przedsiębiorcy, którzy prowadzą biznes krócej niż rok — w tej grupie było 37 proc. takich głosów. Natomiast połowa spośród tych, którzy działają na rynku dłużej niż dwa lata, oceniła pozytywnie obsługę klienta w swoich urzędach skarbowych. Jednocześnie 19 proc. respondentów negatywnie wypowiedziało się o pracy oddziałów ZUS. Największa grupa, bo 43 proc. badanych, postrzega ją neutralnie.

— Widać, że skarbówka i ZUS starają się o profesjonalną obsługę przedsiębiorców. Jednak to tylko jedna strona medalu w ocenie systemu danin. 76 proc. ankietowanychoczekuje niższych składek ZUS, a 68 proc. — niższych podatków. Były to dwa najczęściej wskazywane przez badanych ułatwienia w prowadzeniu biznesu, jakich oczekują ze strony państwa — podkreśla Joanna Swatowska-Rybak, kierownik badania z firmy inFakt.

Eksperci zwracają uwagę, że ZUS został w ostatnim czasie wyróżniony m.in. za standardy dotyczące obsługi klientów. W konkursie Międzynarodowego Stowarzyszenia Zabezpieczenia Społecznego ISSA Good Practice Award uhonorowano jego program „Po pierwsze klient”. Natomiast Polska Agencja Przedsiębiorczości doceniła zakład za wprowadzanie innowacji dotyczących elektronicznego kontaktu z klientem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu