OBWODNICA CZEKA NA WYKONAWCĘ

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 2000-06-08 00:00

OBWODNICA CZEKA NA WYKONAWCĘ

O kontrakt na budowę poznańskiego odcinka autostrady A-2 stara się 8 firm

TWARDY ORZECH: Obwodnica to zdecydowanie najtrudniejszy i relatywnie też najdroższy odcinek budowanej autostrady mówi — Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Odcinek Zachodni. fot. Piotr Długosz

6 czerwca w Warszawie otwarty został przetarg na generalnego wykonawcę części drogowej poznańskiego odcinka autostrady A-2. W przetargu uczestniczy 8 firm z Polski i z zagranicy. Budowa poznańskiej obwodnicy kosztować ma ponad 1 mld zł.

Otwarty 6 czerwca przetarg wyłoni generalnego wykonawcę poznańskiego odcinka części drogowej autostrady A-2, który jeszcze w czerwcu ma rozpocząć realizację inwestycji. Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Odcinek Zachodni, powiedział, że do przetargu przystąpiło 20 firm, jednak po wstępnej kwalifikacji pozostało 10. Ostatecznie swoje oferty złożyło 8 przedsiębiorstw budowlanych.

Autostradowe fuzje

Polskie przedsiębiorstwa, dla potrzeb budowy autostrady połączyły się z partnerami zagranicznymi. Są to J.V. Dumez GTM Dromex, J.V. Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SA Gen. Routier, J.V. H. Krirchner Mosty Łódź i J.V. Teerbau GmbH Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych. Zgłosiły się także firmy: Mota & Companhia z Portugalii, J.V.CFE Logan z Belgii, Alpine Bau mbH z Austrii oraz Heilit- Woerner z Niemiec. Połączenie z polskim partnerem pozwala przedsiębiorstwom zagranicznym zwiększyć specjalistyczny potencjał produkcyjny, a także ułatwić prowadzenie prac z polskim prawem budowlanym — stwierdził Piotr Chodorowski.

Werdykt za 2 tygodnie

Międzynarodowa komisja przetargowa z udziałem obserwatorów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego pracować będzie nad zgłoszonymi ofertami około 2 tygodnie. W tym czasie oferta każdego przedsiębiorstwa zostanie dokładnie sprawdzona. Ostateczny wybór generalnego wykonawcy obwodnicy dla Poznania znany będzie najwcześniej za miesiąc. Decyzja musi zostać zatwierdzona przez przedstawicieli EBI.

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych rozpoczęła budowę poznańskiej obwodnicy w październiku 1998 roku. Trasa długości 13,3 km kosztować ma 260 mln EUR (czyli ponad 1 mld zł) i jest to zdecydowanie najdroższy i najtrudniejszy odcinek autostrady A-2. Obwodnica budowana jest w czterech etapach. Generalnym wykonawcą dwóch etapów (wybudowania obiektów w ciągu istniejących ulic oraz modernizacja ujęcia wody Dębiny) jest firma Fougerolle International Mostostal Warszawa. Rozpoczęcie trzeciego — budowa części drogowej i obiektów, które nie zostały zaplanowane w pierwszym etapie — ma nastąpić w czerwcu.

Źródła finansowania

Pieniądze na wybudowanie autostrady pochodzą nie tylko z polskiego budżetu, ale też z Unii Europejskiej. Sumę 45 mln EUR (około 180 mln zł) wyłożyło na ten cel PHARE, 135 mln EUR (około 520 mln zł) jest pożyczką Europejskiego Banku Inwestycyjnego, natomiast 85 mln EUR (około 340 mln zł) pochodzi z polskiego budżetu.

Obwodnica obejmie trzy ważne węzły komunikacyjne: w Komornikach, Dębinie i Krzesinach. Na tym odcinku przejazd będzie bezpłatny, natomiast trasa ta zostanie włączona do płatnej autostrady Świecko-Konin, której koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska. Firma ta będzie odpowiadać za eksploatację i utrzymanie obwodnicy.