Odpowiedzialność menedżerów

DI
opublikowano: 20-11-2012, 00:00

Komentarz prezes UOKiK

MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W wielu krajach, m.in. w Niemczech, Estonii, W Hiszpanii czy Holandii, udział w kartelu zagrożony jest nie tylko odpowiedzialnością finansową przedsiębiorców. Tamtejsze przepisy antymonopolowe przewidują także możliwość sankcjonowania menedżerów, którym organ wykaże zaangażowanie w funkcjonowanie porozumienia. Jak pokazuje praktyka, odpowiednio skonstruowany system sankcji zwiększa efektywność zwalczania niedozwolonych porozumień.

Przypisuje się mu także rolę prewencyjną — wizja indywidualnej odpowiedzialności i sankcji finansowych odstrasza od podejmowania decyzji biznesowych powodujących ograniczenie lub eliminowanie konkurencji z rynku. Niektóre państwa, m.in. Wielka Brytania poszły nawet o krok dalej, wprowadzając do swoich porządków prawnych odpowiedzialność karną kadry kierowniczej. W konsekwencji, za zawiązanie kartelu osoba reprezentująca przedsiębiorcę może zostać skazana nawet na pięć lat pozbawienia wolności.

Kierując się doświadczeniami zdobytymi przez europejskie organy antymonopolowe, zaproponowaliśmy uzupełnienie polskich przepisów o kary finansowe dla menedżerów. Nie jest zaskoczeniem, że pomysł ten budzi duże emocje wśród profesjonalnych uczestników rynku. Propozycja nowelizacji opiera się jednak na prostej zasadzie — efektywność systemu chroniącego uczciwie działających przedsiębiorców wymaga stworzenia przejrzystego systemu kar i odpowiednich metod ich łagodzenia. W obecnym stanie prawnym to firma ponosi pełną odpowiedzialność za decyzje podejmowane przez jednego lub kilku menedżerów. Ci natomiast pozostają bezkarni. Dlatego ewentualne sankcje finansowe bywają wkalkulowane w ryzyko działalności przedsiębiorcy. W ten sposób prewencyjna rola prawa antymonopolowego jest znacznie osłabiona.

Zgodnie z założeniami projektowanej nowelizacji, prezes UOKiK zostanie wyposażony w narzędzia, które umożliwią mu karanie osób bezpośrednio odpowiedzialnych za zawiązywanie kartelu. Ciężar udowodnienia złamania prawa przez konkretnego menedżera będzie spoczywał na organie. Aby przepisy były przejrzyste, w ustawie pojawi się zamknięty katalog praktyk, za które będziemy mogli ukarać kadrę kierowniczą. Ponadto odpowiedzialność menedżera będzie ściśle powiązana z odpowiedzialnością przedsiębiorcy. Ustawa zagwarantuje mu także możliwość realizacji prawa do obrony, wysokość i zasadność sankcji będzie weryfikowana przez niezawisły sąd.

Jestem przekonana, że na dalszym etapie prac nad nowelizacją — przy opracowywaniu i prezentowaniu opinii publicznej konkretnych przepisów prawa, uda nam się przekonać nieprzekonanych o słuszności tego rozwiązania. I jeszcze raz warto podkreślić — nikt, kto buduje strategię przedsiębiorstwa na decyzjach będących w zgodzie z prawem antymonopolowym, nie powinien czuć się zagrożony. Wręcz przeciwnie — wzrośnie poziom jego ochrony przed nieuczciwymi praktykami innych uczestników rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu