Odpowiedzialność to nie może być moda

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2009-04-30 00:00

Kiedyś większość firm prospołeczne inicjatywy tylko deklarowała. Dziś wiele z nich działania CSR wpisuje w strategię.

Z papieru do rzeczywistych działań

Kiedyś większość firm prospołeczne inicjatywy tylko deklarowała. Dziś wiele z nich działania CSR wpisuje w strategię.

Według badań przeprowadzonych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) dla Komisji Europejskiej i UN-DP, już połowa firm ma strategię dotyczącą CSR. Zdaniem Piotra Mękarskiego, kierownika ds. ochrony środowiska w Hewlett-Packard Polska, minęły już czasy, gdy większość firm prospołeczne inicjatywy realizowała poprzez deklaracje i symboliczne gesty.

Obecnie międzynarodowe korporacje nie tylko wpisują działania CSR w misję firmy, ale starają się je urzeczywistniać w skali świata i lokalnie, regularnie monitorując ich efektywność. Hewlett-Packard co roku przedstawia raport o postępach m.in. w sprawach praw pracowników, ochrony środowiska, edukacji i rozwoju inwestycji społecznych. Jako pierwsza firma informatyczna opublikował dane o emisji gazów cieplarnianych podczas produkcji u swoich dostawców.

— Celem raportu było zapewnienie większej przejrzystości i zachęcenie innych firm do intensyfikacji działań na rzecz promowania odpowiedzialności w łańcuchu dostaw — mówi Piotr Mękarski.

O tym, jak ważne staje się dla korporacji osiąganie założonych celów, świadczy sukcesywne zwiększanie przez Hewlett-Packard liczby przekazywanych do odzysku produktów elektronicznych i materiałów eksploatacyjnych.

Muszkieterowie w akcji

Działalność prospołeczną ma wpisaną w strategię Grupa Muszkieterów, czyli zrzeszenie 150 polskich kupców, właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché. Każdy, kto przystępuje do Grupy, akceptuje Kartę Muszkietera — spis zasad i wartości, wśród których jest gotowość do prowadzenia działań na rzecz społeczności lokalnych i pomocy potrzebującym.

Powstała Fundacja Muszkieterów, której największa inicjatywa to organizowana co roku przedświąteczna zbiórka darów. W 2008 r. ruszyła zaś akcja "Place zabaw — Muszkieterowie". W każdej miejscowości, gdzie jest sklep Intermarché i Bricomarché, ma powstać w najbliższych pięciu latach plac zabaw.

Fundacja zainicjowała również ogólnopolską akcję oddawania krwi. Pod wyznaczone sklepy sieci w całej Polsce podjeżdżają ambulansy, w których każdy chętny może oddać krew. Podczas innej akcji przed sklepami stały mammobusy, gdzie panie mogły skorzystać z bezpłatnych badań mammograficznych.

Lokalne społeczności

Działania CSR w DB Schenker też wpisano do firmowej strategii, która podkreśla konieczność budowania relacji z lokalnymi społecznościami.

— Cele działań zależą od rodzaju grupy czy społeczności. Dotyczą też pracowników. Korzyści dla każdej strony jest wiele. W naszym podejściu do idei zrównoważonego rozwoju charakterystyczne jest to, że odpowiedzialność za postępowanie zgodne ze strategią CSR jest zdecentralizowana. Firma zachęca do takich działań i chętnie je wspiera. Wszyscy liderzy i pracownicy mogą je uwzględniać na co dzień — twierdzi Beata Konecka, szefowa marketingu w Schenkerze.

Firma rozwija również wolontariat pracowniczy i umacnia relacje z lokalnymi społecznościami (np. gminy wokół terminalu czy magazynu) oraz partnerami biznesowymi — głównie przewoźnikami i ich kierowcami, do których kierowanych jest wiele działań.

Dane zebrane przez MORI (Market and Opinion Research International) na zlecenie CSR Europe dowodzą, że konsumenci zwracają coraz większą uwagę na reputację firmy. Dlatego polityka zgodna z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu naprawdę się opłaca, a firmy szukają nowych sposobów, by poprzez działania z zakresu CSR przyciągnąć nowych klientów czy partnerów biznesowych.

Dorota Czerwińska