OKĘCIE ZBUDUJE NOWYTERMINAL

Cezary Pytlos
opublikowano: 2000-06-02 00:00

OKĘCIE ZBUDUJE NOWY TERMINAL

O kontrakt za 1,3 mld zł zamierzają walczyć wszyscy duzi gracze budowlani

MARTWY PUNKT: Restrukturyzacja PP Porty Lotnicze, kierowanego przez Macieja Kalitę, utknęła w martwym punkcie. Dopóki Sejm nie znowelizuje prawa lotniczego, dopóty nie rozpocznie się prywatyzacja przedsiębiorstwa. fot. Borys Skrzyński

Prawdopodobnie w czerwcu PPL Okęcie ogłosi przetarg na budowę drugiego terminalu pasażerskiego na Okęciu. O lukratywny kontrakt wartości 1,1-1,3 mld zł powalczą Budimex, NCC i Skanska.

Port lotniczy na Okęciu pęka w szwach. Obecnie terminal pasażerski, zbudowany w 1992 roku — generalnym wykonawcą inwestycji, wartej 200 mln DEM (400 mln zł), był niemiecki Hochtief — odprawia blisko 4 mln osób. Punktem krytycznym dla portu jest liczba 5 mln. Możliwości zapewnienia odpowiedniego standardu odprawianym pasażerom kończą się jednak wraz z liczbą 4 mln osób. Z roku na rok, przy 2-3-proc. wzroście ruchu na lotnisku, standard ten będzie się obniżał. Dlatego konieczna jest budowa nowego terminalu.

— Przed wyborem wykonawcy nie mogę ujawnić, ile pochłonie budowa drugiego terminalu, bo byłaby to wskazówka dla za- interesowanych — mówi Ma- rek Woś, rzecznik prasowy PLL Okęcie.

Kryptonim czerwiec

Nieoficjalnie wśród potencjalnych inwestorów wymienia się kwotę 250-300 mln USD (1,1-1,3 mld zł). Według obecnych szacunków, drugi terminal będzie mógł odprawiać 6-7 mln pasażerów rocznie.

Prawdopodobnie terminal nie będzie jedyną inwestycją. Powstanie także zespół biurowców, kompleks hotelowy oraz drugi terminal Cargo, na którego budowę ma być ogłoszony ponoć osobny przetarg. Nie wiadomo jednak, czy nowy prezes zarządu PPL Okęcie Maciej Kalita podtrzyma deklaracje swojego poprzednika Waldemara Domanowskiego.

— Dokładny projekt inwestycji nie został jeszcze ukończony. Mogę jedynie powiedzieć, że przetarg na wykonanie inwestycji ogłosimy prawdopodobnie w tym miesiącu. Wtedy odkryjemy wszystkie karty — twierdzi Marek Woś.

Bieg po miliony

Jeżeli przetarg zostanie ogłoszony w czerwcu, to wykonawcę poznamy jeszcze w tym roku. W takim przypadku pierwsze prace budowlane rozpoczęłyby się prawdopodobnie w styczniu 2001 roku, a zakończyły w ciągu 2-3 lat. Już dziś wiadomo jednak, kto powalczy o lukratywny kontrakt.

— Zamierzamy wziąć udział w tym przetargu. Ferrioval, nasz większościowy udziałowiec, ma ogromne doświadczenie w tego typu inwestycjach, w Meksyku np. zbudował dziewięć lotnisk — twierdzi Waldemar Mierzwa, rzecznik prasowy Budimexu.

Zainteresowany przetargiem prawdopodobnie będzie także szwedzki koncern NCC, który podobne obiekty budował już w Skandynawii. Nie można wykluczyć również startu wykonawcy pierwszego terminalu na Okęciu, niemieckiego Hochtiefa. W przetargu zamierza wziąć udział szwedzka Skanska.

— Na pewno złożymy ofertę na rozbudowę Okęcia — mó- wi Aleksandra Wasilewska z firmy Skanska.

Skanska była wykonawcą lotnisk w Budapeszcie i Sztokholmie. Obecnie kończy podobne inwestycje w Ghanie i Etiopii.