Oknoplast kroczy po miliard

opublikowano: 01-06-2016, 22:00

Producent okien po reorganizacji ruszył z kopyta. Inwestuje miliony w technologię i napędza wzrost w Europie Zachodniej

„Mehr Licht (niem. — więcej światła)” — te słowa Goethego przeszły do historii. Polski Oknoplast po ubiegłorocznej reorganizacji i spowolnieniu wzrostu walczy o miejsce w gospodarczej historii Polski. Więcej światła, czyli nowa technologia zwiększająca powierzchnię szyby w oknach, ma tchnąć nowe życie w jednego z największych producentów okien i drzwi w Europie. Motorem wzrostu ma być m.in. rynek niemiecki.

Mikołaj Placek, prezes i współwłaściciel Oknoplastu, twierdzi, że m.in. technologia i dobry marketing będą oknem na świat dla małopolskiego potentata. Za dobry produkt Europejczycy zapłacą więcej.
Zobacz więcej

CENA EKSPANSJI:

Mikołaj Placek, prezes i współwłaściciel Oknoplastu, twierdzi, że m.in. technologia i dobry marketing będą oknem na świat dla małopolskiego potentata. Za dobry produkt Europejczycy zapłacą więcej. Grzegorz Kawecki

— Przez lata wszyscy kładli nacisk na maksymalizację parametrów związanych z izolacją cieplną okna. Uznaliśmy, że w tym wyścigu liderzy doszli do ściany. Dlatego wymyśliliśmy nowy projekt ram okiennych, dzięki którym do pomieszczenia wpada o ponad 20 proc. więcej światła. Już zaczynają nas kopiować. Jestem przekonany, że wkrótce w naszym segmencie premium nacisk pójdzie właśnie na kwestie związane ze światłem — twierdzi Mikołaj Placek, prezes i współwłaściciel Oknoplastu, który 2015 r. zamknął 525 mln zł przychodów i wynikiem EBITDA na poziomie 50 mln zł.

Plan po Pencie

W ubiegłym roku Oknoplast urósł tylko o 8 proc. — niewiele w porównaniu z dwucyfrową dynamiką w poprzednich latach. Mikołaj Placek tłumaczy, że to efekt stworzenia nowej marki ekonomicznej WnD i prób jej sprzedaży w sieci Oknoplastu (działającego w wyższym segmencie). Okazało się, że krajowa sprzedaż produktów z zakładu przejętego od funduszu Penta Investments była nieefektywna w tym modelu. Mikołaj Placek zdecydował więc o budowie osobnych struktur sprzedażowych dla WnD, która obecnie odpowiada za około 15 proc. obrotów całej grupy.

— 70 proc. przychodów to eksport. A cztery kluczowe rynki: Polska, Francja, Włochy i Niemcy, generują 80 proc. naszej sprzedaży — tłumaczy prezes małopolskiego potentata. Łącznie Oknoplast działa na 10 rynkach w Europie, wspierając się reklamą telewizyjną, internetową i spektakularnymi eventami towarzyszącymi premierom produktów. Po ponad 3 latach intensywnego marketingu sportowego, polegającego m.in. na sponsoringu klubów piłkarskich: Interu Mediolan i Olympique’u Lyon, szykuje się do nowej ofensywy promocyjnej.

Moce po horyzont

Ofensywa ma służyć realizacji ambitnego celu — zwiększeniu przychodów do 1 mld zł. Mikołaj Placek twierdzi, że firma będzie do niego zmierzać wielkimi krokami. — W pierwszym kwartale tego roku wzrost przekroczył 30 proc., a sprzedaż krajowa wzrosła o 22 proc. Po przejęciu zakładów od Penty mamy jeszcze dużo wolnych mocy produkcyjnych — mówi przedsiębiorca.

Jeśli spółka utrzyma tempo, 2016 r. zamknie z blisko 700 mln zł przychodów przy EBITDA na poziomie około 70 mln zł, więc miliard nie jest mrzonką. A na horyzoncie Mikołaja Placka majaczy mocne wejście na rynek północnoamerykański. Tam też potrzeba więcej światła. © Ⓟ

OKIEM KONKURENCJI

Wzrost widzę ogromny

LESZEK GIERSZEWSKI

prezes i właściciel Druteksu

Pozycja Polski na światowym rynku okien będzie się dalej umacniać. Wyniki Druteksu za poprzedni rok, a także pierwszy kwartał 2016 r., utwierdzają mnie w tym przekonaniu. Poprzedni rok zamknęliśmy z rekordowym przychodem ze sprzedaży na poziomie ponad 620 mln zł, co oznacza aż 19-procentowy wzrost r/r. Udział eksportu w sprzedaży wynosi już 70 proc., a w ubiegłym roku firma zanotowała 26 proc. wzrostu sprzedaży zagranicznej. Po pierwszych czterech miesiącach rośniemy o 25 proc. i nie zwalniamy tempa. W planach mamy już budowę kolejnej hali produkcyjnej, bo to, czym dysponujemy dziś, czyli ponad 91 tys. mkw. powierzchni produkcyjnej, nam nie wystarcza.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu