Okocim chce w ciągu 3-5 lat osiągnąć 10 proc. marży

Zakłady Odzieżowe " Bytom " S. A.
opublikowano: 2003-02-25 14:49

(Depesza uzupełniona o szczegóły z konferencji prasowej)

Barbara Woźniak

WARSZAWA (Reuters) - Carlsberg Okocim planuje, że w ciągu trzech do pięciu lat osiągnie marże na poziomie 10 procent. Spółka chce też w 2003 roku zwiększyć sprzedaż piwa o 10 procent, a dzięki temu poprawić też wynik operacyjny i zysk netto, powiedział we wtorek prezes spółki, Marcin Piróg.

W 2002 roku skonsolidowane przychody Okocimia wzrosły do ponad jednego miliarda złotych z 463 milionów rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 7,6 miliona złotych wobec straty na poziomie 26,4 miliona, a zysk netto 2,8 miliona złotych wobec straty 5,2 miliona złotych w 2001.

"W prognozach na 2003 rok jako cel założyliśmy sobie sprzedaż czterech milionów hektolitrów piwa, czyli wzrost o około 10 procent. Chcemy, by w parze z poprawą sprzedaży szła poprawa wyniku operacyjnego i wyniku netto" - powiedział na konferencji prasowej Piróg.

"W ciągu 3-5 lat chcemy osiągnąć wyniki operacyjne na poziomie 10 procent sprzedaży netto, czyli docelowo marża będzie wynosiła 10 procent" - dodał.

Carlsberg Okocim, w którym duński koncern Carlsberg Breweries ma 71,5 procent akcji, na koniec 2002 roku miał niecałe 14 procent udziału w rynku.

Prezes Piróg prognozuje, że w tym roku cały rynek wzrośnie o około cztery procent do 27 miliona hektolitrów, dlatego przy zakładanym przez Okocim wzroście sprzedaży piwa o około 10 procent zwiększy się też udział firmy w rynku.

W 2002 roku dzięki upalnemu, długiemu latu wzrost rynku piwa wyniósł około osiem procent i branża sprzedała łącznie 26 milionów hektolitrów piwa.

Tegoroczna prognoza sprzedaży Okocimia oparta jest na oczekiwaniach, że w tym roku, podobnie jak w roku ubiegłym, będzie pogodne lato oraz na tym, że nie zwiększą się już koszty spółki. Większe koszty związane między innymi z połączeniem browarów należących do Okocimia firma już ma za sobą.

Pewnym zagrożeniem dla producentów piwa jest według prezesa zbyt wysoka akcyza na piwo, dwa razy wyższa niż w krajach sąsiadujących, co może przynieść znaczne straty dla branży po wejściu Polski do Unii Europejskiej w maju 2004 roku.

Carlsberg Okocim jest trzecim największym graczem na polskim rynku piwnym, za Browarami Żywiec i Kompanią Piwowarską, których udziały na koniec 2002 roku sięgały po około 32 procent każdy.

((Autor: Barbara Woźniak; Redagowała: Olga Markiewicz; [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, Reuters Messaging: barbara.wozniak.reuters.com @reuters.net))