Okocim odsprzeda browar w Chociwlu

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-02-12 00:00

Okocim odsprzeda browar w Chociwlu

Do kasy spółki wpłynie kilkanaście milionów złotych

W lutym Okocim zamierza sprzedać za 15-18 mln zł nieczynny browar w Chociwlu. Zakład trafi prawdopodobnie do firmy zajmującej się rozlewaniem piwa.

Jeszcze w tym miesiącu Okocim powinien sfinalizować transakcję sprzedaży browaru w Chociwlu (woj. zachodniopomorskie). Według nieoficjalnych informacji, do kasy Okocimia wpłynie 15-18 mln zł. Na sprzedaż browaru zanosiło się już od dawna. Od marca ubiegłego roku browar nie produkuje piwa. Znajduje się jednak w stanie gotowości, co oznacza, że w każdej chwili produkcja może zostać wznowiona.

Kraków też na sprzedaż

Nowym właścicielem zostanie prawdopodobnie jedna z lokalnych firm rozlewających piwo. Nie jest też wykluczone, że jeżeli produkcja zostanie wznowiona przed sezonem letnim, to z usług Chociwla będzie korzystał także Okocim, któremu nie opłaca się transport piwa na drugi koniec Polski. Moce produkcyjne sprzedawanego zakładu wynoszą obecnie 200 tys. hl.

W grupie Okocimia, oprócz głównego zakładu produkcyjnego w Brzesku o mocach około 1,5 mln hl, znajduje się ponadto niewielki browar w Krakowie, którego moce produkcyjne wynoszą — podobnie jak Chociwla — około 200 tys. hl. Krakowski zakład ma zostać sprzedany. Według wcześniejszych planów zarządu spółki, będzie zamknięty przed 2003 r.

Pewne akwizycje

Rynek spekuluje ostatnio nad nowymi akwizycjami Okocimia. Wydaje się że w przypadku spółki, będącej w fazie restrukturyzacji, taki krok spowodowałby szybkie odbudowanie pozycji na rynku, którą Okocim utracił w ostatnich latach. W 1997 roku udział spółki w rynku sięgał bowiem niemal 9,7 proc. W ubiegłym roku spadł do niecałych 6 proc. Modernizacja oraz ewentualne tegoroczne przejęcia mogłyby poprawić ten wynik. Zdaniem analityków branży, w takim wypadku spółka za dwa-trzy lata byłaby w stanie opanować około 15 proc. rynku piwa. Trudno jeszcze powiedzieć, na jakie akwizycje zdecyduje się Carlsberg, główny akcjonariusz firmy, ale nastąpią one na pewno.

Na rynku piwnym prym wiedzie Kompania Piwowarska, która w 2000 roku opanowała ponad 31 proc. rynku. Druga jest Grupa Żywiec z około 29-proc. udziałem. W tym roku — według ostrożnych szacunków analityków — branża piwowarska powinna ulokować na rynku o 5 proc. więcej piwa niż w roku 2000, czyli 25,0-25,5 mln hl piwa.

W roku ubiegłym Okocim sprzedał 1,43 mln hl piwa, przy globalnej sprzedaży branży niewiele ponad 24 mln hl. W tym roku plany zarządu zakładają sprzedaż minimum 1,5 mln hl. Nie jest też wykluczone, że jeszcze w 2001 roku kierownictwo zdecyduje się na podniesienie mocy produkcyjnych w brzeskim browarze. Pieniądze na inwestycje pochodzić będą ze środków wypracowanych przez spółkę. Firma dysponuje też sporym kapitałem (około 150 mln zł) z ostatniej emisji akcji.