OLX przejmuje platformę Obido

Do OLX Group dołącza Obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych. Eksperci oceniają, że to dobry ruch na bardzo konkurencyjnym rynku

Przeczytaj i dowiedz się:

  • Jak portale ogłoszeniowe z branży nieruchomości walczą o ogłoszeniodawców
  • Co zyska portal odwiedzany miesięcznie przez 4 mln użytkowników kupując serwis z 57 tys. odwiedzających
  • Dlaczego marketing w branży nieruchomości stanowi tak duże wyzwanie

OLX przejmuje platformę Obido

opublikowano: 24-02-2021, 20:00

Do OLX Group dołącza Obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych. Eksperci oceniają, że to dobry ruch na bardzo konkurencyjnym rynku

Globalna sieć serwisów ogłoszeniowych, do której w Polsce należy m.in. Otodom i OLX-nieruchomości, kupiła spółkę Obido, prowadzącą serwis łączący deweloperów mieszkaniowych z potencjalnymi klientami. Zakup wzmocni nowy tandem na rynku, na którym trwa ostra walka konkurencyjna. Strony nie podają wartości transakcji.

Strategiczny zakup:
Strategiczny zakup:
– Obido wpisuje się w nasze strategiczne plany rozwoju rynku pierwotnego, który odpowiada za 45 proc. wartości rynku mieszkaniowego w Polsce – mówi Monika Rudnicka, dyrektor generalny segmentu nieruchomości w OLX Group w Europie.
materiały prasowe

– Dzięki tej transakcji zwiększymy specjalizację w segmencie nowych mieszkań i domów. Wymagania klientów deweloperów oraz samych deweloperów są bardzo wysokie i zróżnicowane. Obido będzie doskonałą odpowiedzią na to wyzwanie – podkreśla Monika Rudnicka, dyrektor generalny segmentu nieruchomości w OLX Group w Europie.

Obido zachowa swoją markę, model biznesowy i będzie funkcjonowało równolegle do OLX i Otodom. Firma zapowiada dodatkowe rekrutacje, które mają wzmocnić zespoły odpowiedzialne za rozwój rynku pierwotnego w OLX Group.

– Misją Obido jest stworzenie nowego standardu w poszukiwaniu mieszkania lub domu, aby było ono maksymalnie efektywne, przyjemne i naturalne. Dzięki transakcji będziemy mogli jeszcze lepiej ją realizować – podkreślają Marian Bruliński i Paweł Gniadkowski, założyciele Obido.

Nowe perspektywy:
Nowe perspektywy:
Transakcja z OLX pozwoli nam na umocnienie pozycji w Polsce, a w przyszłości może umożliwić ekspansję na rynki zagraniczne – podkreślają Marian Bruliński i Paweł Gniadkowski, założyciele Obido.
Filip Radwanski

Konkurencyjny rynek

Rynek serwisów ogłoszeniowych stał się w ciągu ubiegłej dekady w zasadzie w pełni zdigitalizowany, a konkurencja w segmencie portali sprzedających mieszkania z rynku pierwotnego i wtórnego jest olbrzymia. Jest o co - w 2020 r. oddano rekordowe 222 tys. nowych mieszkań, a o udział w tym rynku konkuruje już ok. 2 tys. deweloperów, którzy mocno inwestują w marketing.

– Jedną z kluczowych strategii sprzedażowych są prezentacje ofert na portalach ogłoszeniowych. Po fuzji w 2020 r. Grupy medialnej Ringier Axel Springer Polska z Morizonem i Gratką sytuacja jest dynamiczna i mogą nastąpić kolejne przetasowania w rankingach – mówi Adam Białas, ekspert rynku nieruchomości i dyrektor w agencji marketingu i komunikacji Core PR.

Według Adama Białasa inni czołowi gracze też rozwijają nowe projekty i wprowadzają innowacyjne technologie. Np. rynekpierwotny.pl z powodzeniem rozwija projekt w segmencie rynku wtórnego gethome.pl. Sumując wszystkie portale online sprzedające dziś mieszkania doliczymy się ich blisko setki. O ten lukratywny rynek konkurują też nieruchomosci-online.pl, domiporta.pl czy tabelaofert.pl, a każdy z nich maja unikatową strategie.

– Fuzja Otodom.pl który w 2020 r. notował rekordową liczbę 3,92 mln odwiedzin miesięcznie z obido.pl (57 tys. odwiedzin z samego ruchu SEO), które dysponuje unikatową technologia prezentacji mieszkań, jest bardzo dobrym ruchem i myślę, że może umocnić pozycję tych firm – zauważa Adam Białas.

Według Jacka Kotarbińskiego, eksperta marketingu, o wyzwaniach marketingu mieszkań świadczy fakt, że klient w procesie wyboru aż 14 razy zmienia swoje preferencje i podejmuje decyzję w ciągu 5-6 miesięcy.

– Rynek się zmienia, stąd ważne są nowe technologie, sposoby dotarcia do klientów, liczy się szybkość i wiarygodność. Portale szukają nowych możliwości ekspansji. Zakup Obido przez Grupę OLX jest klasycznym przejęciem marki i aktywów rynkowych. Ważne jest to, że nowy właściciel deklaruje utrzymanie istniejącej marki. Siłą Obido są bowiem technologie. Grupa OLX inwestuje w rozwojowe technologie związane z nieruchomościami i to wydaje się kluczem do tego przejęcia – komentuje Jacek Kotarbiński.

Portret lidera

Należąca do Naspers OLX Group zatrudnia obecnie w Polsce prawie 800 osób. Należący do niej portal Otodom powstał w 2006 roku. We wrześniu 2020 odwiedziło go ponad 4 miliony realnych użytkowników, a na OLX w kategorii nieruchomości było to 4,6 mln realnych użytkowników (Gemius/PBI). W obu serwisach znaleźć można nie tylko oferty deweloperów, ale i mieszkania i domy z rynku wtórnego, lokale użytkowe czy działki. Zainteresowani nowymi mieszkaniami mogą wybierać na Otodom spośród 68 tys. ofert, a chętni na domy z rynku pierwotnego mają do wyboru 15 tys. takich nieruchomości. Z usług Otodom korzysta ponad 2 tys. deweloperów.

Obido działa od 2016 r. i od tego czasu rozwija platformę, która dzięki zaawansowanym algorytmom wspomaganym przez sztuczną inteligencję łączy deweloperów i klientów poszukujących nowych mieszkań. Na budowę Laboratorium Sztucznej Inteligencji firma uzyskała prawie mln zł dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. W 2019 i 2020 Obido uznane zostało przez Deloitte za jedną z dwudziestu najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w naszej części świata. Oferty deweloperów na platformie umożliwiają potencjalnym nabywcom wirtualny spacer po niewybudowanych jeszcze mieszkaniach dzięki technologii 3D.

Jak ocenia Kazimierz Kirejczyk, wiceprezes JLL, firmy doradczej w branży nieruchomości, technologiczne Obido z doświadczeniem w marketingu nowych mieszkań jest cennym nabytkiem dla podmiotu, który chce się rozwijać w segmencie ogłoszeń z rynku pierwotnego.

– Efektem ubocznym łączenia produktu z nabywcą są w przypadku Obido bardzo cenne, bo powstające na podstawie śledzenia rzeczywistych decyzji, analizy zmian preferencji nabywców mieszkań. Jako firma doradcza JLL korzysta i nadal będzie korzystać z tych analiz podczas przygotowywania własnych raportów. Jeśli udałoby się zastosować mechanizm wyszukiwania nieruchomości wypracowany przez Obido również do mieszkań z rynku wtórnego, mieszkań na wynajem i działek, jakie są na platformach OLX i Otodom, powstałby pełen obraz nieruchomości mieszkaniowych, bo te rynki wzajemnie się napędzają – dodaje Kazimierz Kirejczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.