Opłaty liczone po nowemu

Marlena Gałczynska
22-04-2004, 00:00

Nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury pozostawia zarządzającym sporą swobodę w ustalaniu opłat lotniskowych.

Wkrótce zacznie obowiązywać od dawna oczekiwane przez branżę lotniczą rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zasad ustalania opłat lotniskowych. Minister podpisał rozporządzenie 29 marca 2004 r., natomiast sam projekt przygotowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego opatrzony jest datą 5 marca. Rozporządzenie nie zostało jeszcze ogłoszone w Dzienniku Ustaw, stanowi jednak, że wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia jego ogłoszenia. Rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, stanowi element dostosowywania polskiego prawa lotniczego do wymogów prawnych Unii Europejskiej.

Typy opłat...

Minister Infrastruktury wytycza w rozporządzeniu (par. 2, pkt 1-4) cztery rodzaje opłat, jakie mogą pobierać zarządzający lotniskami użytku publicznego. Są to opłaty, za starty i lądowania, pasażerska, postojowa oraz towarowa.

Opłaty lotniskowe mają też uwzględniać koszty ponoszone przez operatora zarządzającego lotniskiem, a w szczególności: bezpośrednie koszty operacyjne utrzymania i eksploatacji lotniska; koszty pośrednie, w tym administracyjne; koszty infrastruktury, w tym amortyzacji oraz rozpoczętych inwestycji; koszty finansowe (par. 6).

...i ich zróżnicowanie

Rozporządzenie częściowo pozostawia zarządcom lotnisk swobodę w ustalaniu opłat lotniskowych. Zarządzający lotniskiem może też zróżnicować ich wysokość, z uwagi na wykonywanie ich w dzień lub w nocy. Na lotniskach, na których występuje problem z ochroną środowiska (w szczególności wysoki poziom hałasu), zarządzający lotniskiem może ustalić w różnej wysokości opłaty startowe lub za lądowanie, ustanowić dopłaty do nich albo wyodrębnić tzw. opłatę hałasową.

W dziedzinie opłat postojowych rozporządzenie daje zarządzającym lotniskami prawo do ustalania ich wysokości z uwzględnieniem również postoju statku powietrznego w hangarze albo wyodrębnienia opłaty hangarowej.

Zgodnie z rozporządzeniem z 29 marca oraz ustawą Prawo lotnicze (z 3 lipca 2002 r.), projekt konkretnych, ustalonych opłat lotniskowych podmioty zarządzające lotniskami muszą przedstawić przewoźnikom lotniczym, korzystającym stale z ich lotnisk, w celu poznania ich opinii. A następnie przedstawić je do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Gałczynska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Opłaty liczone po nowemu