Sprzedaż nieco poniżej konsensu analityków ankietowanych przez PAP, ale wyższe marże i zysk - to wyniki Orange Polska w drugim kwartale.
Grupa w tym okresie miała 3,16 mld zł przychodów, czyli o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej i o 0,6 proc. mniej od oczekiwań.
- Wyniki były w dużej mierze zgodne z oczekiwaniami. Spółka utrzymuje solidny trend wzrostu przychodów na tle np. Cyfrowego Polsatu. Jej wycena na giełdzie, patrząc na kapitalizację w stosunku do wolnych przepływów pieniężnych, nie daje już jednak dużego potencjału wzrostu. Nasza rekomendacja jest neutralna i wyniki za drugi kwartał jej nie zmieniają - mówi Dominik Niszcz, analityk Trigona.
Orange chwali się m.in. "najwyższym od wielu kwartałów" przyrostem liczby klientów komórkowych usług głosowych. Od kwietnia do czerwca netto przybyło ich 86 tys. Na koniec półrocza grupa świadczyła 9,36 mln komórkowych usług głosowych, czyli o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Najszybciej, bo o 13,3 proc., wzrosła natomiast liczba użytkowników światłowodowego internetu (do 1,64 mln).
- Jest to efekt stosowania przez nas geomarketingu, szerokiego portfolio marek oraz spersonalizowanych ofert wspomaganych narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji, które pomagają nam budować lojalność klientów. Wskaźniki ARPO [średni przychód na ofertę - red.] z ofert konwergentnych i wyłącznie stacjonarnego internetu utrzymały wysoką dynamikę wzrostu na poziomie 4-5 proc. r/r, dzięki rosnącej bazie klientów światłowodowych, a także dosprzedaży treści telewizyjnych oraz opcji wyższych prędkości. W segmencie B2C rośniemy, w segmencie B2B mamy bardzo konkurencyjne otoczenie i jako lider bronimy udziału - tłumaczy Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.
W drugim kwartale grupa miała 891 mln zł zysku na poziomie EBITDAaL (zysk operacyjny powiększony o amortyzację z uwzględnieniem kosztów leasingu), co oznacza wzrost o 4,3 proc. Marża na tym poziomie wzrosła rok do roku o 0,9 pkt proc. i w dokładnie takim samym stopniu była wyższa od konsensu analityków.
- Utrzymaliśmy bardzo wysoką dynamikę wzrostu przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych na poziomie 6,8 proc. r/r. Przychody z tych wysokomarżowych usług, stanowiące kluczowy element w generowaniu zysków, przyczyniły się do mocnego wzrostu EBITDAaL - mówi Jacek Kunicki, szef finansów Orange'a.
W pierwszym półroczu nakłady inwestycyjne sięgnęły 799 mln zł i były o 18,6 proc. wyższe niż rok wcześniej.
- Około 300 mln zł zainwestowaliśmy w rozwój sieci mobilnej i światłowodowej - mówi Jacek Kunicki.
Grupa potwierdziła jednocześnie prognozy całoroczne, zakładające niski jednocyfrowy wzrost przychodów oraz EBITDAaL, a także eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w przedziale 1,8-1,9 mld zł.
- Przygotowujemy się do wysokiego sezonu sprzedażowego w drugim półroczu i pracujemy nad umocnieniem segmentu B2B - mówi Liudmila Climoc.