Orange spiera się z T-Mobile

MEW
24-07-2012, 00:00

PTK Centertel obawia się, że operator sieci T-Mobile wskoczy na fotel lidera, bo inaczej liczy klientów.

Tuż przed publikacją wyników za drugi kwartał operator sieci Orange napisał list do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), apelując o ujednolicenie metodologii liczenia kart SIM użytkowanych przez klientów.

„Brak standardu metodologicznego podważa użyteczność i rzetelność przedstawianych statystyk, gdyż de facto uniemożliwia dokonanie oceny rzeczywistej wielkości bazy klientów (…), a w konsekwencjimoże prowadzić do błędnej oceny potencjału poszczególnych operatorów i całego rynku” — napisał w liście do UKE Mariusz Gaca, szef Centertela. Regulator podjął nieudaną próbę ujednolicenia metodologii kilka lat temu.

Teraz nie odpowiedział na pytania „PB”, czy i kiedy będzie chciał narzucić operatorom sposób liczenia kart SIM. List Orange to odpowiedź na działania PTC, operatora sieci T-Mobile, który wydłużył w październiku 2011 r. ważność konta telekomunikacyjnego — teraz liczy karty, które zostały zalogowane do sieci nawet jeden raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a klient odebrał tylko jeden SMS.

Zdaniem Centertela, to włącza do statystyk nawet karty użyte jednorazowo. Jest duże prawdopodobieństwo, że w połowie roku T-Mobile miał więcej klientów telefonii komórkowej niż Orange, dotychczasowy lider, który liczy klientów inaczej (do statystyk zalicza tylko posiadaczy aktywnych kont, doładowane raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy).

Orange Polska (na giełdę wciąż raportująca jako TP) publikuje wyniki w środę. W ubiegłym tygodniu spółka poinformowała, że teraz będzie pokazywać liczbę klientów zarówno według dotychczasowej metodologii, jak i według metody używanej przez T-Mobile.

Oto stanowisko PTC nadesłane po wtorkowej publikacji "Pulsu Biznesu":

Polska Telefonia Cyfrowa stosuje jednolity i przejrzysty system raportowania aktywnych kart SIM. Wszelkie zmiany w ich liczbie wynikają z wprowadzanych ofert i promocji dla klientów i są odpowiedzią na ich potrzeby. Klienci T-Mobile mogą korzystać ze swojego telefonu bez presji i ograniczeń.

Oferowana przez T-Mobile roczna ważność konta funkcjonowała wcześniej, a obecnie jest już standardem na polskim rynku. Ponieważ roczna ważność konta jest stosowana przez wszystkich dużych operatorów jej efekt wpływa identycznie na ich wyniki. Świadczyć o tym mogą porównywalne udziały klientów pre-paid w liczbie wszystkich klientów raportowanych przez operatorów.

W związku z tym wprowadzenie jednolitych uregulowań dotyczących terminu dezaktywacji nieużywanych kart SIM nie wpłynie znacząco na raportowaną przez operatorów liczbę aktywnych kart SIM. Jedynym pozytywnym efektem takiej regulacji może być uniknięcie podawania kilku wartości dla liczby aktywnych kart SIM przez operatorów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEW

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Orange spiera się z T-Mobile