Ostre hamowanie po zmianie prawa

Paweł Janas
28-11-2006, 00:00

Październik przyniósł załamanie. Cały rok powinien zamknąć się jednak wynikiem lepszym w 2005.

Wszystko zgodnie z oczekiwaniami. W październiku wszedł w życie obowiązek stosowania w nowo sprzedawanych samochodach ciężarowych silników spełniających normę spalania Euro IV. Spowodowało to wzrost ceny finalnej pojazdów o kilka tysięcy EUR i spadek sprzedaży.

We wrześniu przewoźnicy kupili 1676 pojazdów powyżej sześciu ton, a w październiku sprzedaż spadła do 1187. Spadek dotknął wszystkie segmenty rynku (patrz wykres).

— Do września kupowano dużo ciężarówek, bo klienci chcieli zdążyć z zakupami przed wejściem w życie nowej normy. Sprzedaż w październiku więc spadła, ale sytuacja nie jest dramatyczna — podkreśla Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

MAN króluje

Sprzedaż aut powyżej sześciu ton, liczona narastająco, nadal jest jednak większa od ubiegłorocznej. Od stycznia do października wyniosła 12 133 sztuki wobec 8134 rok wcześniej. Liderem sprzedaży wśród pojazdów ważących powyżej sześciu ton pozostaje od wielu miesięcy niemiecki MAN. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku sprzedał na polskim rynku 2721 pojazdów ciężarowych wobec 1632 rok wcześniej. MAN zwyciężył zarówno w największej kategorii pojazdów powyżej 16 ton, jak i w segmencie aut ważących od 10 do 16 ton. Natomiast w kategorii pojazdów od 6 do 10 ton niemiecka marka musiała uznać wyższość zarówno włoskiego Iveco, jak i francuskiego Renault.

Dobry rok

Zdaniem branży, październikowe załamanie sprzedaży raczej nie zagrozi dobremu wynikowi sektora na koniec roku.

— Dynamika sprzedaży nadal jest wyższa od ubiegłorocznej. W listopadzie i grudniu spadnie najwyżej o kilka procent. Ten rok i tak zakończymy wynikiem od wiele lepszym od ubiegłorocznego — mówi Marek Zawistowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Ostre hamowanie po zmianie prawa