Coraz więcej firm produkcyjnych i handlowych zastanawia się nad zleceniem obsługi logistycznej wyspecjalizowanym operatorom zewnętrznym. Wynika to z rosnących kosztów utrzymania własnych magazynów i taboru samochodowego.
— Dążenie do redukcji kosztów spowoduje większe zainteresowanie outsourcingiem usług logistycznych i rezygnowanie przez firmy z własnych samochodów. W ten sposób można wygospodarować dodatkowe środki — zapewnia Grzegorz Bielowicki, prezes Euroad.
— Logistyka jest niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. W Grupie Raben potrzeby klienta są zawsze punktem wyjścia do proponowanych rozwiązań. Nasze oferty powstają po zapoznaniu się ze specyfiką przedsiębiorstwa, jego oczekiwaniami oraz dotychczasowym sposobem działania. Oferty są szyte na miarę — mówi Ewald Th.J. Raben, prezes Grupy Raben.
Zlecenie zadań logistycznych wyspecjalizowanemu operatorowi jest w stanie podnieść konkurencyjność firmy na rynku.
Inną pozytywną z punktu widzenia usługobiorcy cechą logistycznego ousourcingu jest możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań bez konieczności inwestowania olbrzymich środków.
Jak zaznacza Frank Schuhholz, dyrektor operacyjny Hellmann Moritz International Forwarders, zanim w firmie zapadnie decyzja o zleceniu obsługi logistycznej na zewnątrz, przedstawiciele tego przedsiębiorstwa powinni odpowiedzieć sobie na dwa pytania: jakie miejsce na rynku chcą osiągnąć i w jaki sposób będą do tego dążyć.
Analizując koszty funkcjonowania firmy po zleceniu obsługi logistycznej zewnętrznemu operatorowi, należy rozdzielić dwie kwestie. Pierwsza to optymalizacja procesu, druga dotyczy negocjacji stawek z operatorem logistycznym.
— Minimalizacja kosztów nie powinna oznaczać jedynie poszukiwania najtańszych rozwiązań. Należy szukać takiej firmy, która zoptymalizuje proces logistyczny i zrobi to przy możliwie niskich stawkach, spełniając jednocześnie wszelkie niezbędne parametry jakościowe, np. czas dostawy — wyjaśnia Ewald Th. J. Raben.
Wyspecjalizowani operatorzy logistyczni są w stanie tak skonstruować ofertę, aby usługobiorca mógł zredukować koszty, stale monitorując rynek i analizując czynniki kosztotwórcze.