Pandemia sprzyja branży e-commerce

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2020-03-16 22:00

Niedziele bez handlu, wygoda i… epidemia koronawirusa — oto, co napędza handel w sieci.

Obchodzony w ostatnią niedzielę (15 marca) Światowy Dzień Konsumenta upłynął pod znakiem rosnącego znaczenia handlu online. Tylko w tym roku polski e-commerce ma wzrosnąć o ponad 16 proc., osiągając wartość 43,5 mld zł — wynika z danych udostępnionych przez portal Statistica.com. A według raportu banku Santander zakupy w kanałach cyfrowych robi już ponad połowa Polek i czterech na 10 Polaków. Z powodu koronawirusa zamknięto galerie handlowe i milionyKowalskich nie wychodzą z domów. To niewątpliwie służy sprzedaży przez internet. Branża ta rośnie jednak od dawna, m.in. przez niedzielny zakaz handlu.

— W poniedziałki odnotowujemy zwiększenie liczby przesyłek międzynarodowych zamawianych przez naszych klientów. Zwielokrotniła się również liczba zamówień we wtorki i środy. Jest to zapewne konsekwencja weekendowych zakupów, które zajmują miejsce wcześniejszych niedzielnych wizyt konsumentów w centrach handlowych — mówi Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express Poland.

47 proc. osób w przedziale wiekowym 18-44 lata przeznacza więcej pieniędzy na niedzielne sprawunki online — wynika z badania zrealizowanego przez BIG InfoMonitor. Wiąże się to z dostępnością e-zakupów w niedziele. Ale równie ważnym czynnikiem jest wygoda. Ankietowani przez Santandera doceniają to, że mogą kupować o godzinie, o której chcą, a czterech na 10 wyraziło zadowolenie z tego, że nie tracą czasu na dojazd, parkowanie czy stanie w kolejce. Na popularność e-commerce wpływa jakość usług kurierskich. Sprawność procesu zakupowego to podstawa, podobnie jak sprawne dostarczenie towaru, najlepiej prosto do domu.

— Wyobraźmy sobie, że decyzją pracodawcy nabywca musi pracować z domu, a wcześniej jako docelowy podał adres swojejfirmy. Teraz chce on przekierować przesyłkę do swojego miejsca zamieszkania. W tej sytuacji wygrywa dostawca, który umożliwia wprowadzenie zmiany do zamówienia jak najszybciej, bez konieczności dodatkowych rozmów telefonicznych i uciążliwych tłumaczeń — podkreśla Tomasz Buraś.

Przewagę konkurencyjną daje także jak najtrafniejsze odgadnięcie potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy wydają się coraz bardziej wybredni. Prawie połowa uczestników badania Santandera deklarowała, że zwraca uwagę na jakość towaru, a niemal co trzeci — że sprawdza skład produktów.

Sprawdź program konferencji "Digital Customer Care", 19-20 maja 2020, Warszawa >>