Czytasz dzięki

Państwo powinno dopłacać do branżowych ADR

opublikowano: 18-07-2016, 22:00

Przedsiębiorcom podoba się model systemu rozwiązywania sporów konsumenckich, ale nie chcą słono za niego płacić.

Niepubliczne podmioty ADR, które zajmą się rozstrzyganiem sporów umownych między konsumentami a przedsiębiorcami, powinny być współfinansowane przez państwo. Taki postulat sformułowała Konfederacja Lewiatan, uzasadniając, że ich zadania będą należały do sfery publicznej. Działalność ADR będzie regulowała ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich,wdrażająca w Polsce unijną dyrektywę ADR. Sejm już nad nią pracuje. Projekt przewiduje, że polski system ADR będzie działał w modelu mieszanym — jego zadania będą realizowane przez podmioty publiczne i niepubliczne. Pierwsze powstaną np. przy urzędach: komunikacji elektronicznej, regulacji energetyki czy Komisji Nadzoru Finansowego (lub w ich strukturze), a Inspekcja Handlowa ma objąć sprawy, dla których nie powstanie ADR sektorowy. Niepubliczne ADR będą tworzyć przedsiębiorcy z danej branży. Wszystkie zostaną wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Rejestr będzie prowadzony przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Przedsiębiorcy popierają model mieszany zapowiedziany w projekcie. Niepokoi ich jednak, że nie przewiduje on współfinansowania niepublicznych instytucji ADR przez budżet państwa.

Umowa
Zobacz więcej

Umowa Małgorzata Pstrągowska

— Nie każdy przedsiębiorca będzie w stanie ponieść pełne koszty funkcjonowania podmiotu ADR, a będą spore z uwagi na wymaganą sprawozdawczość, zapewnienie odpowiedniego systemu teleinformatycznego, zespołu specjalistów,infrastruktury lokalowej — mówi Anna Dużyńska-Pucha, ekspertka Lewiatana. Konfederacja przypomina też, że system ADR ma nie tylko służyć interesom konsumentów, ale także odciążać sądy powszechne. Postępowania ADR będą dla stron dobrowolne i nie będą zamykać konsumentom ani przedsiębiorcom drogi sądowej. Przedsiębiorcy zobowiązani do korzystania z podmiotów ADR dla rozwiązywania sporów z konsumentami będą musieli informować klientów, które z takich instytucji są właściwe dla tych przedsiębiorców.

 

Zadania ADR

Podmiot ADR może prowadzić postępowania: które doprowadzają do zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu — postępowania takie odpowiadają m.in. formie negocjacji czy mediacji, które są prowadzone przez dwie zainteresowane strony, w których podmiot ADR proponuje rozwiązanie — może być to m.in. tzw. koncyliacja, w których podmiot ADR rozstrzyga spór i narzuca stronom jego rozwiązanie — są to tzw. postępowania wiążące, np. sądownictwo polubowne.
Podstawową zasadą postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest wszczęcie tej procedury na wniosek konsumenta. Podmiot ADR będzie mógł przewidzieć w swoich regulacjach wewnętrznych możliwość wszczęcia postępowania również na wniosek przedsiębiorcy.
cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy