Parki handlowe mają ambitne plany

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-04-14 20:00

Nieruchomości handlowe wzbogaciły się w I kw. o ponad 30 tys. m kw. Do końca roku w planach jest ponad dziesięć razy tyle.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakiego typu nieruchomości handlowe powstają w tym roku
  • które branże są najbardziej aktywne wśród najemców
  • jakie innowacyjne typy sklepów pojawiły się ostatnio na rynku

Rynek handlowy zakończył I kw. 2022 r. wynikiem 30,6 tys. m kw. nowej podaży — wynika z najnowszych danych firmy Colliers. Deweloperzy oddali do użytku m.in. nową część Gemini Park Tychy (ponad 7 tys. m kw.) z Multikinem oraz pierwszy etap powstającego w Kołobrzegu kompleksu Karuzela (to market budowlany z około 10 tys. m kw.). Całkowite zasoby powierzchni w tym sektorze przekroczyły 12,4 mln m kw.

Szturm sklepów spożywczych:
Szturm sklepów spożywczych:
W I kw. 2022 r. zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w zakresie najmu ze strony podmiotów wielko- i średniopowierzchniowych, m.in. z sektorów spożywczego, dyskontowego, mody i rekreacji — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers.

W planach deweloperów na bieżący rok jest dostarczenie 350 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego 244 tys. m kw. jest w budowie. Nowe inwestycje przyjmą formę głównie małych parków handlowych o profilu zakupów codziennych, które zyskały na popularności podczas pandemii. Nowe inwestycje nie przekroczą rozmiarem 30 tys. m kw. Do największych obiektów, które mają zostać oddane do użytku w tym roku, zaliczają się Karuzela Kołobrzeg, Atut Ruczaj II Kraków i Bawełnianka Bełchatów.

— Powstają również innowacyjne koncepty, które są odpowiedzią sieci handlowych na zmieniające się potrzeby klientów. Jako przykład można wymienić np. Żabkę Nano [sklep samoobsługowy, bez kasjera — red.] w sklepach wielkopowierzchniowych, paczkomaty InPostu w sklepach Żabka, sklep cyrkularny [second hand — red.] Less.store, Homla showroom czy TOP & POP Inmedio. Miniony kwartał upłynął również pod znakiem kilku debiutów, m.in. Philipp Plein czy Snipes — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers.