9,4 — tyle osób na 100 ginie w Polsce w wypadkach drogowych. Dla porównania: w Niemczech 1,1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje więc zainwestować do 2025 r. 4,8 mld zł w chodniki, ronda czy urządzenia spowalniające ruch. Eksperci mają więcej pomysłów na pomnożenie pieniędzy oraz na inwestycje, które poprawiłyby bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).
Stawka jest wysoka — w raporcie „Bezpieczny transport” UN Global Compact, inicjatywy sekretarza generalnego ONZ, oszacowano koszty wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce na ponad 49 mld zł rocznie. Radosław Czapski z Banku Światowego postuluje zwiększenie puli funduszy na inwestycje w BRD. Jednym z rozwiązań może być przekazywanie na ten cel pieniędzy z mandatów. Szacuje, że jeśli do tego doliczy się wpływy z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD — w uproszczeniu z fotoradarów), można rocznie zyskać dodatkowo 300-400 mln zł.
Radzi także stworzenie specjalnego funduszu BRD, zasilanego na przykład dodatkowymi dopłatami do paliw, pieniędzmi wpłacanymi przez nabywców aut z importu, składek ubezpieczeniowych czy systemu viaToll. Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny inicjatywy UN Global Compact w Polsce, podkreśla, że kluczem jest nie tylko inwestowanie w BRD, ale także w odciążające drogi inne dziedziny transportu. Jako przykład podaje przywrócenie żeglowności rzek i przerzucenie transportu wielu towarów na barki.
— Jedną barką można przewieźć tyle towarów, ile 50-100 tirami. Do portu w Rotterdamie wpływa ich kilkaset. W polskich portach natomiast wskaźnik przeładunków rośnie co roku o 40-45 proc., a następnie wszystko trafia na drogi — mówi Kamil Wyszkowski.
Jego zdaniem, przywrócenie żeglowności rzek wzbogaci PKB o 30-35 mld zł. To zysk m.in. z ograniczenia liczby wypadków czy szkodliwych emisji. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, chce natomiast zachęcić kolejarzy, drogowców i samorządowców do wspólnych inwestycji wokół przejazdów kolejowych. Chodzi nie tylko o ich rewitalizację, ale także inwestycje na drogach prowadzących do przejazdów, np. regulację niebezpiecznych zakrętów, zbudowanie wysepek spowalniających ruch przed przejazdami itp.