PCC przymierza żółtą koszulkę lidera

ET
27-08-2008, 00:00

Rynek przewozów towarowych może zakończyć rok ujemną dynamiką. In plus wyróżnia się PCC.

Rynek przewozów towarowych może zakończyć rok ujemną dynamiką. In plus wyróżnia się PCC.

PCC pędzi pełną parą i już dogania CTL, który w kraju traci impet. Zresztą podobnie jak cały rynek.

Na półmetku 2008 r. spadek przewozów liczony w tonokilometrach (wskaźnik pozwala ocenić tonaż ładunku oraz odległość, na jaki został przewieziony) wyniósł ponad 2 proc. Tak wynika ze wstępnych danych ZDG Tor, który monitoruje rynek kolejowy. Nie jest to jeszcze ostateczny rezultat, bo w zestawieniu brakuje danych spółki kolejowej PKN Orlen oraz Frightliner, a sądząc po wynikach Lotos Kolej, który odnotował bardzo wysoką dynamikę przewozów, również przewoźnik z grupy PKN będzie miał się czym pochwalić. Niestety, nawet przy dużej dozie optymizmu wiele to w obrazie rynku nie zmieni.

— Ten rok na pewno będzie słaby. Nic nie zapowiada znaczących wzrostów i prawdopodobnie na koniec 2008 r. odnotujemy ujemną dynamikę wobec 2007 r., kiedy rynek urósł o symboliczne 0,2 proc. — mówi Łukasz Malinowski, analityk ZDG TOR.

Nie ziściły się wcześniejsze nadzieje wiązane z transportem kruszyw dla budownictwa drogowego, które miały ożywić rynek. Inwestycje infrastrukturalne realizowane są niemrawo, zatem trudno o większy ruch na torach. Najbardziej dotkliwie odczuły to PKP Cargo, które odnotowały ponad 20-procentowy spadek przewozu kruszyw.

— Prognozy na przyszły rok nie napawają optymizmem. Nawet jeśli ruszą inwestycje drogowe, to obniży się konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu. PKP PLK już zapowiedziały wzrost stawek dostępowych do torów, a to zwiększy koszt transportu — uważa Łukasz Malinowski.

Rosnące opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, które stanowią niemal jedną trzecią ich kosztów, są zdaniem przewoźników jedną z ważniejszych przyczyn spadającej dynamiki całej branży.

Ale jednym niekorzystne warunki rynkowe szkodzą bardziej, innym mniej. Wspomniane spółki związane z koncernami paliwowymi notują bardzo wysoką dynamikę. Bardzo szybko rozwija się PCC Rail, który dogania powoli CTL, lidera wśród prywatnych firm. Pierwszy z przewoźników rośnie w tym roku w tempie 24- -procentowym i zakończył półrocze wynikiem 1,424 tys. tnkm — nieznacznie gorszym niż konkurent, który przewiózł 1,468 tys. tnkm, czyli tylko o 3,2 proc. więcej niż przed rokiem. Według wyliczeń ZDG TOR, PCC ma już około 5,6 proc. udziałów w rynku, czyli tuż za CTL, do którego należy 5,8 proc.

Widać efekty synergii po przejęciu PTKiGK Rybnik przez PCC. Przewoźnik jest też bardzo aktywny na rynku, natomiast CTL ma słabszy okres i mniejsze wzrosty w kraju. Lepiej radzi sobie w Niemczech. Tam dynamika przewozów CTL wyniosła w I półroczu 23 proc

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PCC przymierza żółtą koszulkę lidera