Pegaz i Teleaudio dla TVP

JBR
opublikowano: 26-04-2006, 00:00

Telewizja Polska (TVP) ocaliła wczoraj przed sądem dwie swoje marki — Pegaz i Audiotele.

Nie trzeba koniecznie oferować produktu, żeby móc go zarejestrować jako znak towarowy — powiedział wczoraj Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie na temat marki TVP — Pegaz. Pegaz to program kulturalny TVP nadawany przez 45 lat. TVP jednak zarejestrowała tę markę nie tylko dla programów telewizyjnych, ale w bardzo szerokiej gamie tzw. klas towarów — także dla... farmaceutyków, produktów sanitarnych i żywności dietetycznej.

— Nie ma w tym nic dziwnego. Ostatnio udzieliliśmy licencji na znak towarowy „Na dobre i na złe” dla środków opatrunkowych — mówi Henryk Zawadzki, rzecznik patentowy TVP.

Zaprotestował koncern farmaceutyczny F. Hoffmann-La Roche i w zeszłym roku doprowadził do unieważnienia Pegaza, acz tylko w klasie dla leków. La Roche produkuje lek na zapalenie wątroby pod nazwą Pegasys i obawiał się, że marka TVP będzie z nim mylona. Urząd Patentowy (UP) stwierdził, że wbrew zarzutom La Roche obie marki nie są podobne na tyle, żeby wprowadzić potencjalnych klientów w błąd. Uznał jednak, że TVP nie produkuje i prawdopodobnie nigdy nie będzie produkować leków, więc markę w tym zakresie należy unieważnić. Wczoraj WSA uchylił decyzję UP.

— TVP nie produkuje leków, ale ten sąd uważa, że nie musi. Teoretycznie mogła najpierw zarejestrować znak, a potem podjąć starania o produkcję leków — uzasadniał sędzia Andrzej Wieczorek.

Druga wygrana TVP to spór z Polsatem o usługi audioteksowe. Umożliwiają one widzom głosowanie podczas programu za pomogą telefonów czy SMS-ów. TVP wprowadziła je w 1995 r. i nazwała audiotele, a nazwę zarejestrowała jako markę. Rok później telewizja Polsat powołała spółkę zajmującą się świadczeniem tych usług. Spółkę nazwano Teleaudio. TVP uznała, że to żerowanie na jej dorobku, i doprowadziła do unieważnienia marki Teleaudio. Spółka się odwołała, ale WSA podtrzymał decyzję o unieważnieniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JBR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy