Pensje to tabu

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 24-03-2014, 00:00

Nie lubimy rozmawiać o swoich zarobkach. Ani w firmie, ani ze znajomymi.

Tak przynajmniej wynika z badania „Polacy mówią o płacy”, które jest elementem kampanii „Zarobki bez tabu”. Wykonało je TNS Polska na zlecenie serwisu Zarobki.pracuj.pl.

Okazuje się, że połowa Polaków na pytanie o wynagrodzenie się irytuje, a 42 proc. popada w zakłopotanie. A aż 20 proc. boi się takich rozmów.

Niemal połowa uważa zaś, że o pensjach po prostu się nie rozmawia. Dlaczego? Socjolodzy twierdzą, że pracę Polacy cenią wysoko, bo większość (59 proc.) deklaruje zadowolenie z niej, ale z pensji zadowoleni nie są. Satysfakcję z dochodów deklaruje ledwie jedna czwarta — wynika z badania CBOS.

— Sądzić więc można, że istnieje tabu kulturowe, zapewne powodowane wpajanym podczas wychowania przekonaniem, że nie powinniśmy się interesować sprawami innych, a zwłaszcza ich dochodami — komentuje prof. dr hab. Małgorzata Fuszara, ekspertka kampanii „Zarobki bez tabu”.

Im więcej zarabiamy, tym niechętniej o tym mówimy. Badanie pokazuje, że otwarte mówienie o zarobkach dobrze odbiera 40 proc. respondentów z wynagrodzeniem około 2 tys. zł. Z tych, którzy dostają więcej niż 4 tys. zł, już tylko 26 proc.

Rozmawiać o pensji chce niemal połowa pracowników fizycznych, a najwięcej przeciwników jest wśród kadry zarządzającej.

Z badania wynika też, że Polacy otwarcie rozmawiają o zarobkach z najbliższymi, bo im ufają. Większość porusza ten temat w rozmowie z partnerem (75 proc. ) i rodziną (70 proc.), a nieco mniej niż połowa ze znajomymi (46 proc.) i współpracownikami (44 proc.).

Chociaż zaskakująco dużo, bo aż 7 proc. badanych, rozmawia o swojej pensji z nieznajomymi.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane