Perła zainwestuje 20 mln zł

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-09-11 00:00

Perła zainwestuje 20 mln zł

Modernizacja browaru, która spowoduje zwiększenie mocy lubelskiego producenta piwa do 800 tys. hl, kosztować ma około 20 mln zł. Pieniądze będą pochodzić ze środków własnych spółki i kredytów.

Zarząd Browarów Lubelskich Perła planuje w najbliższym czasie podwyższenie mocy produkcyjnych do około 800 tys. w skali roku. W bieżącym roku zamontowano w spółce cztery tankofermentory, dzięki czemu może produkować do 600 tys. hl piwa rocznie. Przed sezonem 2001 do czternastu już istniejących tego typu urządzeń dołączyć ma kolejnych sześć.

— Planujemy też rozbudować warzelnię. Potrzebujemy 15 do 20 mln zł. Nie przewiduję w najbliższym czasie nowej emisji akcji. Pieniądze będą pochodzić ze środków własnych i kredytów. Będziemy wspierać się też leasingiem — mówi Czesław Szczepaniak, prezes Browarów Lubelskich Perła.

Modernizacja dotyczyć będzie głównego browaru w Lublinie.

Ostra walka o rynek

Zdaniem prezesa Szczepaniaka, średnim producentom piwa jest coraz trudniej utrzymać dynamikę sprzedaży. Rośnie konkurencja między nimi, widać już efekty cenowej wojny.

— W naszym regionie piwo konkurencyjnych browarów kosztuje 1,2-1,5 zł za butelkę półlitrową. Aby poprawić sprzedaż, wypuściliśmy na rynek również tanie piwo, które oferujemy poza regionem i które sprzedaje się bardzo dobrze — twierdzi prezes Perły.

Szansą silny inwestor

Trwające od roku spory między głównymi akcjonariuszami firmy (mają prawie 100 proc. akcji), czyli browarem Strzelec i Hubertem Gierowskim, oraz chęć przejęcia przez każdą ze stron kontroli nad Perłą, na pewno nie doprowadzą w najbliższym czasie do emisji akcji. Wyjściem z sytuacji może być pozyskanie silnego inwestora branżowego. Tacy są zresztą Perłą zainteresowani. Zdaniem analityków, o jej zakupie mogą myśleć gracze rywalizujący o trzecie miejsce na rynku, czyli firmy reprezentujące kapitał austriacki oraz duński. Do rywalizacji może włączyć się też niemiecki Bitburger, kontrolujący szczecińskiego Bosmana i Kasztelana z Sierpca.

W ubiegłym roku Perła ulokowała na rynku prawie 430 tys. hl piwa i zanotowała ponad 30-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 1998. Po ośmiu miesiącach wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wyniósł około 8 proc.