Piątnica chce podbić rynek jogurtów

Lider serków wiejskich po raz pierwszy sięga po reklamę. A po raz drugi — po pomysł na produkt z USA

Twórca kategorii „serek wiejski” w Polsce, który technologię sprowadził z USA i przez ten czas ją udoskonalał, bierze się za stworzenie kolejnej mlecznej kategorii. Również sprawdzonej za oceanem.

Zobacz więcej

EKONOWOŚCI: Od kilkunastu miesięcy współpracujemy z grupą rolników, którzy przestawiają gospodarstwa na produkcję ekologiczną. Wiosną zaczniemy więc sprzedawać ekologiczne mleko — mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM Piątnica. [FOT. GK]

Powtórzyć sukces

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy (OSM Piątnica) to pierwszy i największy gracz na wartym około 400 mln zł rynku serków wiejskich. Na ich reklamę nie wydała ani grosza.

— Od kilku lat rośnie w Polsce popularność jogurtów typu bałkańskiego, m.in. greckie, charakteryzujących się wysoką zawartością tłuszczu i używanych przede wszystkim do sałatek. My właśnie wprowadziliśmy taki, ale z zerową zawartością tłuszczu, bardzo wysoką zawartością białka, a do tego z owocami. W Polsce to pierwszy taki produkt na rynku, ale w USA już zdążył zrobić furorę zawłaszczając 40 proc. rynku jogurtów, a produkująca go na początku nieznana firma Chobani rywalizuje tam jak równy z równym z Danon’em — mówi Tomasz Głasek, dyrektor handlowy Piątnicy.

Piątnica wchodzi na wart ponad 2 mld zł polski rynek jogurtów w mało korzystnym momencie. Od kilkunastu miesięcy producenci mówią o stagnacji czy wręcz kurczeniu się kategorii.

— Liczymy, że odwrócimy ten trend. Jogurty są w odwrocie, bo wielu producentów postawiło na promowanie coraz tańszych, a nie coraz lepszych produktów — mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM Piątnica.

— Jako konsument powinienem się cieszyć, a jako konkurent martwić. Kalinowski to łebski facet, a Piątnica to świetna marka. Produkt więc pewnie będzie sukcesem — komentuje Zbigniew Komorowski, założyciel Bakomy, jednego z największych graczy na jogurtowym rynku. Przemysław Pohrybieniuk, rzecznik prasowy Danone’a w Polsce, przyznaje, że koncern w USA jest wiceliderem rynku jogurtów typu greckiego.

— Przyklaskujemy wszystkim pomysłom, które będą zachęcały Polaków do coraz większej konsumpcji jogurtów, bo to szansa dla całej kategorii. Posunięć konkurencyjnych firm nie komentujemy — niech klient i rynek osądzą — mówi rzecznik prasowy Danone’a.

Potrzebne ożywienie

Zdaniem Przemysława Pohrybieniuka, barierą rozwoju tego rynku jest dotychczasowa oferta tzw. jogurtów typu greckiego, która — jak tłumaczy — ma niewiele wspólnego z jogurtami greckimi poza gęstą konsystencją. Konsument nie jest więc przyzwyczajony do używania go do codziennej konsumpcji. Zbigniew Komorowski jest przekonany, że sprzedaż wszystkich jogurtów jest w stanie ruszyć dopiero wtedy, gdy Polacy zaczną więcej zarabiać.

— Wielu wyemigrowało, a ci, którzy zostali, nie mają pieniędzy. Bez większych zarobków ożywienia na rynku nie będzie — uważa twórca Bakomy. Piątnica we wzrost, przynajmniej swoich produktów, wierzy i po raz pierwszy w historii inwestuje w reklamę.

— Jogurty to bardzo konkurencyjny rynek, na którym jest wielu międzynarodowych graczy inwestujących krocie w kampanie marketingowe. W jogurtach nie chcemy budować pozycji przez kilkanaście lat, tak jak było to w serkach wiejskich, więc zdecydowaliśmy się na ich reklamę — tłumaczy Zbigniew Kalinowski. Budżet reklamowy to „kilka milionów złotych”.

847 mln zł Z przychodami tej wysokości OSM Piątnica zakończyła 2013 r. W tym roku celuje w 900 mln zł.

70 mln zł Tyle spółdzielnia wyda na inwestycje w 2014 r., m.in. na rozbudowę mocy produkcyjnych serków wiejskich i magazyn.

240 mln Tyle rocznie kubeczków nowych jogurtów greckich jest w stanie wyprodukować Piątnica...

4 proc. …a taką część całej produkcji eksportuje.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy