PIE: 88 proc. firm przetwórczych podniosło ceny w 2022 r.

  • PAP
opublikowano: 19-01-2023, 15:02
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

W 2022 r. ceny podniosło 88 proc. firm przetwórstwa przemysłowego, 84 proc. przedsiębiorstw handlowych oraz po ok. 75 proc. firm z sektora transportu-spedycji-logistyki (TSL), budownictwa i usług - wskazał Polski Instytut Ekonomiczny w czwartkowej publikacji.

Fot. Alexander Schimmeck/Pixabay

Z badań PIE przeprowadzonych w 2022 r. wynika, że wraz ze wzrostem wielkości firmy, rośnie odsetek wskazań na podwyżki cen produktów i usług. "Ceny podnosiły najczęściej firmy duże – aż 81 proc. wskazań. Najniższy, chociaż relatywnie także duży, odsetek wzrostu cen wykazały mikrofirmy (72 proc.) „ - wskazali analitycy w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Ceny podnosiły najczęściej firmy przetwórstwa przemysłowego – 88 proc. (54 proc. w 2021 r.). Z kolei wśród firm handlowych w 2022 r. na podnoszenie cen zdecydowało się 84 proc. oraz po ok. 75 proc. firm z TSL, budownictwa i usług. W usługach nieco ponad 25 proc. nie zmieniała cen w 2022 r. - dodano.

Analitycy PIE zwrócili uwagę, że w sumie w 2022 r. 74 proc. przedsiębiorców deklarowało, że podniosło ceny produktów i usług, natomiast rok wcześniej wskazywało tak 44 proc. "W 2022 r. mniej firm nie zmieniało cen (21 proc. wobec 37 proc. w 2021 r.), a obniżyło je tylko 4 proc. firm (w 2021 r. było ich dwukrotnie więcej – 8 proc.)" - dodano.

Podnoszenie cen oferowanych usług i produktów przedsiębiorcy tłumaczą przede wszystkim wzrostem kosztów wytworzenia (surowce, półprodukty i komponenty) oraz wzrostem kosztów pracy. "Na duży i bardzo duży wpływ tych czynników wskazało, odpowiednio: 73 proc. i 60 proc. badanych firm" - przekazano. Ponadto, przedsiębiorcy zwrócili uwagę na

Z kolei 41 proc. przedsiębiorców uznało, że do wzrostu cen produktów i usług przyczyniły się rosnące koszty administracyjne (np. wywóz śmieci, zużycie wody). Dla 37 proc. badanych bodźcem podnoszenia cen był też wzrost cen u konkurentów, a dla 36 proc. przedsiębiorstw czynnikiem odpowiedzialnym za podwyżki cen były rosnące koszty energii. "Wśród badanych firm 17 proc. wskazało, że podnosiło ceny ze względu na przyzwolenie społeczne" - zaznaczono.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane