Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że wartość eksportu z Polski w 2023 r. nieznacznie spadła.
– Słaba koniunktura w Europie Zachodniej sprawia, że sprzedaż zagraniczna towarów trochę maleje. Pomimo wielu wyzwań są jednak towary, które notują wzrosty oraz zyskują uznanie za wysoką jakość i niezawodność, szczególnie w czasie wzmożonego zapotrzebowania, takiego jak okres wakacyjny. Dzięki temu popyt na polskie produkty pozostaje stabilny – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty, instytucji płatniczej.
Przeboje znad Wisły
Akcenta przeanalizowała, co najczęściej sprzedają za granicę polscy eksporterzy latem. Okazuje się, że największym hitem są lody. Jak pokazują dane globalnej bazy UN Comtrade, w minionym roku Polska znalazła się na piątym miejscy w światowym rankingu eksporterów lodów. Tym samym wyprzedziła słynnych producentów gelato – Włochy. Polscy eksporterzy wysłali w tym czasie za granicę prawie 104 tys. ton lodów, których łączna wartość wyniosła ponad 375 mln USD. W porównaniu do 2022 r. ich eksport wzrósł o 6 tys. ton, chociaż wartość była niższa o 70 mln USD.
Dużą popularnością cieszą się także polskie piwa bezalkoholowe. Nasz kraj jest jednym z głównych producentów tego trunku w Unii Europejskiej. W minionym roku za granicę pojechało 24 mln litrów piwa bez alkoholu. Wartość jego eksportu przekroczyła 23 mln USD. Dzięki temu nasz kraj znalazł się na siódmym miejscu pod względem wielkości eksportu piwa bezalkoholowego na świecie.
Kolejny polski hit eksportowy to jabłka. W ubiegłym roku za granicę trafiło ponad 809 tys. ton polskich jabłek o łącznej wartości ponad 430 mln USD. To o 76 tys. ton więcej niż rok wcześniej. Ich wartość też była wyższa - o 113,5 mln USD. Dzięki temu nasz kraj uplasował się na siódmej pozycji wśród eksporterów jabłek na świecie. Jak wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polska dostarcza te owoce głównie do konsumentów w Niemczech, Rumunii, Egipcie i Kazachstanie.
Na wodzie i na lądzie
Za granicą cenione są także polskie jachty. Importerzy doceniają ich jakość i precyzję wykonania. Polska eksportuje ich najwięcej do Niemiec, USA i Francji. Cieszą się one uznaniem również w Turcji, Kanadzie, Australii, Chinach, Japonii, Tajlandii oraz krajach Bliskiego Wschodu. W 2023 r. na szerokie wody wypłynęło z Polski 8,4 tys. jachtów o wartości ponad 716,5 mln USD, co dało nam siódme miejsce na świecie.
Coraz większe grono fanów na całym świecie zdobywają też polskie kampery. W minionym roku do zagranicznych nabywców trafiło 2,4 tys. takich pojazdów o łącznej wartości blisko 33 mln USD. To dało Polsce miejsce tuż za pierwszą dziesiątką światowych eksporterów.
