Samorządy można bardziej zainteresować regionalnymi kolejowymi przewozami pasażerskimi, wspomagając takie przewozy dotacją z budżetu - poinformował w czwartek przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Janusz Piechociński (PSL) na konferencji branżowej poświęconej ocenie funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce.
Zdaniem Piechocińskiego, należy preferować tych, "którzy wywiązują się ze swoich funkcji publicznych i płacą za usługę publiczną, a taki charakter mają przewozy regionalne".
Jak powiedział PAP Piechociński, celowa dotacja budżetowa mogłaby wynosić jedną złotówkę na pasażera. Dotację województwo dostawałoby raz na kwartał, po złożeniu informacji o realizacji umowy z koleją na przewozy regionalne. Jego zdaniem, stosowną kwotę można zarezerwować już w przyszłorocznym budżecie.
Zarząd spółki PKP Przewozy Regionalne poinformował kilka dni temu, że "stoi przed dramatyczną koniecznością ograniczenia ruchu pociągów. Samorządy Województw nie zawarły do dnia dzisiejszego +Umów na wykonywanie i dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich+, w 2005 roku. W tej sytuacji, w bieżącym roku, na konto spółki nie wpłynęła jakakolwiek kwota" - poinformowała spółka w komunikacie.
Jak poinformował w środę na konferencji prasowej prezes PKP Przewozy Regionalne, Henryk Szklarski, we wtorek podpisano umowę na wykonywanie i dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich z województwem opolskim, a w środę miała być podpisana umowa z województwem śląskim.
Szklarski powiedział dziennikarzom, że są już wynegocjowane umowy z województwem lubuskim i zachodniopomorskim, PKP Przewozy Regionalne już je podpisały i czekają na stanowisko władz tych samorządów.
W ubiegłym tygodniu, w efekcie rozmów przedstawicieli kolejarskich związków zawodowych, zarządu Grupy PKP i rządu w ramach Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, rząd i PKP SA zobowiązały się, że będą nakłaniać samorządy do zrealizowania obowiązku współfinansowania przewozów regionalnych.
Jak powiedział wówczas rzecznik prasowy PKP SA Michał Wrzosek, już w maju może powstać problem zapłaty przez PKP Przewozy Regionalne zaległych pieniędzy m.in. za energię, które miały pochodzić z samorządów regionalnych, a których przewoźnik nie otrzymał.
Jego zdaniem, to nie jest "jednorazowy problem" i bez rozwiązania systemowego będzie się pojawiał co roku. Na ubiegłotygodniowym posiedzeniu ustalono, że wkrótce zbierze się ten sam zespół i zajmie się wyłącznie problemami samorządów i przewozów regionalnych - poinformował Wrzosek.