Piechociński: w gospodarce brakuje zaufania społecznego

PAP
opublikowano: 17-07-2015, 14:17

Jedną z głównych przeszkód, które hamują rozwój polskiej gospodarki jest brak zaufania społecznego - podkreślił w piątek wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński podczas spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami w Starogardzie Gdańskim (Pomorskie).

"W relacjach między nami Polakami brakuje jednego szczególnego towaru – i nie są nim wcale pieniądze, żywność, woda, czy surowce. W pierwszej kolejności to jest brak zaufania. Dostrzegam, jako minister gospodarki, z krwi i kości oraz pasji i wykształcenia ekonomista, dramatyczny niedostatek zaufania mojego państwa, które tu reprezentuję, mojego samorządu, moich obywateli do przedsiębiorców” – powiedział Piechociński podczas spotkania ze Starogardzkim Klubem Biznesu i lokalnymi samorządowcami.

Zdaniem Piechocińskiego, konieczna jest w Polsce odbudowa „wspólnotowego myślenia” i zrozumienia przez wszystkich, że „przedsiębiorczość i przedsiębiorcy są najważniejsi”.

„Szczególnie dziś jest za dużo populizmu i anarchii w patrzeniu także na polską gospodarkę. Jest za mało szacunku dla przedsiębiorców, za mało zrozumienia, że kończą się te elementy, które stanowiły do tej pory dotychczasowy sukces Polski. Najbliższe trzy, najdalej pięć lat rozstrzygną o tym, czy Polska dołączy do Niemiec, Holandii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i będzie krajem nowoczesnych technologii. Może nie w pierwszym wagonie pojedziemy w tym gronie, czy też jak dziś zostaniemy gdzieś pośrodku” – przekonywał wicepremier.

Podkreślił, że Polska jest obecnie gospodarką Unii Europejskiej. „Za dwa lata, w 2017 r. przeskoczymy Hiszpanię - pod jednym wszakże warunkiem, że uruchomimy te rezerwy, które są, obniżymy koszty funkcjonowania przedsiębiorczości i przede wszystkim przywrócimy w obszarze władzy politycznej i urzędniczej decyzyjność. Nawet decyzja zła jest lepsza od żadnej, bo od złej można się odwołać” – argumentował.

W wypowiedzi dla dziennikarzy Piechociński, jako największe wyzwanie określił stworzenie „nowej jakości w relacjach między państwem, rządem, samorządem i jego agendami, a przedsiębiorczością”.

„To dziś jest jeden z kluczowych elementów, który hamuje rozwój polskiej gospodarki. Za chwilę GUS ogłosi, że mamy za I półrocze 3,7 procent wzrostu PKB, ale dalej tak nie pojedziemy tylko samą energią przedsiębiorców i przedsiębiorczości. Trzeba i na poziomie europejskim i krajowym kontynuować procesy deregulacyjne, a przede wszystkim budować zaufanie między państwem a przedsiębiorcami” – ocenił wicepremier.

Zapowiedział, że jeszcze w lipcu złoży w Sejmie projekt nowego prawa o działalności gospodarczej.

„Cieszę się, że udało się przy zmianie ordynacji podatkowej przeforsować tę zasadę, że wątpliwości należy rozstrzygać na rzecz podatnika i przedsiębiorcy (…) A więc jeszcze więcej wspólnotowego myślenia, więcej troski: państwo i samorządy muszą dać przedsiębiorczości dobry kapitał ludzki i społeczny” – zaapelował Piechociński.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane