Pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności dla szybkich kolei

PAP
opublikowano: 15-02-2010, 15:09

Pięć konsorcjów złożyło oferty w przetargu na opracowanie studium wykonalności dla kolei dużych prędkości. Oferty otwarto w  poniedziałek w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe.

Chodzi o tzw. linię Y o dł. 450 km, która ma prowadzić z Warszawy przez Łódź i rozgałęziać się na trasy do Wrocławia i Poznania. Pociągi będą mogły jeździć na niej nawet 350 km/godz. Linia ma być gotowa w 2020 r., a koszt jej budowy wyniesie ok. 26 mld zł.

Członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe i dyrektor ds. strategii i rozwoju Marek Pawlik przypomniał, że w grudniu 2008 r. rząd przyjął program budowy i uruchomienia kolei dużych prędkości w Polsce. "Na bazie tej decyzji polskiego rządu PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły szeroko zakrojone prace nad uruchomieniem prac projektowych, a następnie budowlanych" - powiedział Pawlik. Dodał, że na prace przygotowawcze przewidziano ok. 300 mln zł.

W przetargu na wykonanie głównego studium wykonalności do spółki wpłynęło pięć ofert. Przy ich ocenie będą stosowane dwa kryteria - w 60 proc. cena, a w 40 proc. kryteria wykonania zamówienia. Jak tłumaczył Pawlik, studium wykonalności ma dać odpowiedź m.in. na pytanie, kiedy w ogóle można rozmawiać o wybudowaniu i uruchomieniu kolei dużych prędkości.

"Tej skali inwestycja, budowa nowej linii kolejowej, nie miała w Polsce miejsca od lat 70., kiedy była budowana Centralna Magistrala Kolejowa, która ma niecałe 230 km" - powiedział Pawlik.

Na sfinansowanie opracowania studium wykonalności i projektu przygotowania budowy linii wysokich prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 85 mln 605 tys. zł. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane