WENBO HOU, DYREKTOR GENERALNY Bank of China, Oddział w Polsce
Bank of China (BOC), Oddział w Polsce działający na rynku od czerwca 2012 r. otworzył juz kilkadziesiąt rachunków dla polskich przedsiębiorstw. Część z nich importuje towary z Chin, część eksportuje polskie produkty do Państwa Środka. Firmy polskie współpracujące z naszym bankiem najbardziej cenią możliwość rozliczeń w walucie RMB oraz szybkie i bezpieczne przelewy do chińskich kontrahentów.
Z drugiej strony, chińskie firmy doceniają fakt, że ich polscy partnerzy mogą rozliczać się w ich rodzimym banku, co jest korzystne również z wizerunkowego punktu widzenia. Jako że BOC specjalizuje się w produktach typu „trade finance”, polskie firmy mogą korzystać z produktów bankowych w postaci m.in. akredytyw lub gwarancji. Polskie firmy mają juz w dużej mierze rozpoznanych chińskich producentów, ale często zwracają się z zapytaniem o możliwość weryfikacji danej transakcji poprzez kontakt z lokalnym oddziałem w Chinach. Znajomość chińskiego rynku oraz odpowiedni know–how pozwalają nam ocenić wiarygodność chińskiego partnera.
BOC prowadzi rozmowy z chińskimi konsorcjami m.in. z branży energetycznej oraz infrastrukturalnej w zakresie realizacji projektów tego typu.
Chińskie przedsiębiorstwa państwowe są w większości strategicznymi klientami Bank of China w Chinach, posiadającymi duże możliwości finansowe (m.in. otwarte linie kredytowe). Są to zatem dla nas wiarygodni i bezpieczni klienci, co pozwala nam kontrolować ryzyko w ich finansowaniu.
Bank of China został bardzo dobrze przyjęty, przez polski rynek oraz tutejsze przedsiębiorstwa.
Potwierdza się również początkowo zakładana teza o zamiarach inwestycyjnych firm chińskich w Polsce. Chińskie oddziały BOC coraz częściej odsyłają do nas swoich klientów zainteresowanych inwestycjami w Polsce oraz znalezieniem regionalnych partnerów.
BOC zależy na dobrej współpracy z polskimi władzami i agencjami rządowymi — która niewątpliwie powinna zaowocować wymiernymi korzyściami w relacjach polsko-chińskich w przyszłości.
Materiał partnerów cyklu: Polska—Chiny Praktyczny wymiar biznesu