PIR wjeżdżają na drogi Włocławka

opublikowano: 07-05-2014, 00:00

Prywatne firmy mają budować i utrzymywać drogi za pieniądze samorządu i państwowego wehikułu.

Województwo daje grunty i płaci za utrzymanie dróg, Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) zapewniają finansowanie, a prywatny operator wykonuje remonty, a potem przez co najmniej ćwierć wieku odpowiada za utrzymanie tras. Tak w uproszczeniu ma funkcjonować drogowe partnerstwo publiczno-prywatne w nowym wydaniu. Na pierwszy ogień idzie województwo kujawsko-pomorskie, które we wtorek podpisało list intencyjny z PIR. Do końca roku w konkursie ma wyłonić firmę, która do 2020 r. zbuduje 12 km dróg i zmodernizuje 77 km, a potem przez 30 lat będzie zarządzać siecią 273 km tras w okolicach Włocławka. Całkowita wartość projektu szacowana jest na ok. 400 mln zł.

— W nowej perspektywie unijnej na pewno nie będzie takich pieniędzy na drogi wojewódzkie, które pozwoliłyby nam wcześniej niż za 30-40 lat dojść do satysfakcjonującego standardu infrastruktury. Od dawna pracowaliśmy nad takim systemem, który pozwoliłby przyspieszyć proces budowy i modernizacji dróg, a jednocześnie był atrakcyjny dla prywatnych przedsiębiorców. Rozmawiamy z pięcioma potencjalnymi partnerami. Jeśli projekt się powiedzie, będziemy chcieli utrzymywać wszystkie nasze drogi w tym systemie — mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

PIR, czyli stworzona w ubiegłym roku spółka, korzystająca z kapitału BGK, której misją jest „przyczynianie się do wzrostu PKB oraz tworzenie miejsc pracy”, wstępnie deklaruje zaangażowanie w projekt ok. 100 mln zł.

— Chcemy zaangażować się na maksymalnie 20 lat — zależnie od preferencji partnera prywatnego zapewniając do 50 proc. kapitału lub gwarantując kredyty. To dla nas projekt precedensowy, który stworzy ramy dla drogowego PPP — mówi Mariusz Grendowicz, prezes PIR.

Województwo nie chce na razie ujawniać, jakie oszczędności w wieloletniej perspektywie ma przynieść przerzucenie zarządzania całą siecią dróg na jednego operatora (dziś standardem są przetargi na pojedyncze modernizacje i kilkuletnie umowy na utrzymanie tras). O tym, ile realnie będzie wart włocławski projekt, przekonamy się najpewniej pod koniec roku — do tego czasu województwo ma bowiem ustalić szczegóły współpracy i wyłonić prywatnego partnera.

1732

Tyle kilometrów dróg województwo kujawsko-pomorskie chce docelowo oddać w zarządzanie firmom prywatnym. W pierwszym etapie ma im przekazać 273 km.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu