Gdzie ci mężczyźni? Gdzie te chłopy? O to zaczynają pytać piwowarzy.
— Jedno z wyzwań, które stoją przed branżą piwowarską w Europie, to malejąca liczba mężczyzn w wieku 20-29 lat, czyli dotychczas głównej grupy docelowej producentów piwa. Do 2020 r. w Polsce zmniejszy się o 22 proc., w Czechach o 34 proc., a w Rumunii o 37 proc. [w porównaniu z 2013 r. — wynika z szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych — red.] — mówi Sue Clark, dyrektor zarządzająca koncernu SABMiller Europe, który w Polsce działa jako Kompania Piwowarska (KP).
Kobiece...
Dodatkowo mężczyzn odciągają od piwa same panie. Dlatego to na nie warto zwrócić uwagę.
— Podczas wspólnych wyjść kobiety często decydują się na wino i zachęcają do jego spożycia towarzyszy. Przez długie lata piwo reklamowane było w taki sposób, że zniechęcało kobiety. Nie podkreślano, że jest produktem bardzo naturalnym, że można dobrać różne piwa do każdej okazji. Przecież można je też podawać inaczej niż w dużym kuflu, który często nie odpowiada kobietom. A warto je do piwa przekonywać — mówi Sue Clark.
Zdaniem Tomasza Bławata, prezesa Carlsberg Polska, trzeciego gracza na polskim rynku, branża wciąż ma wiele do zrobienia na tym polu.
— Kobiety mają inne preferencje smakowe, oczekują też innych, wyróżniających się opakowań. Podobnie jest z reklamą telewizyjną czy wszelkimi materiałami sprzedażowymi — twierdzi Tomasz Bławat.
Według Marka Skrętnego, szefa marketingu w Browarze Amber, to różnorodność smaków i nowości są dla kobiet atrakcyjne.
— Jeszcze nie tak dawno nikt by nie pomyślał o piwie z dodatkiem kwiatu z czarnego bzu, a my takie niedawno przygotowaliśmy. Ciekawość nowych smaków przyciąga kobiety do tej kategorii. Inne zjawisko, które wpływa na większe spożycie, to coraz częstsze wychodzenie z domu do pubów i restauracji. Tam obie płcie — również dzięki coraz szerszej ofercie — są w stanie dobrać piwo do okazji i preferencji smakowych. Dlatego też decydują się je wypić — mówi Marek Skrętny.
...czy unisex
Z danych Kompanii Piwowarskiej (KP), lidera naszego rynku, wynika, że obecnie 71 proc. konsumentów piwa w Polsce stanowią mężczyźni i w ciągu ostatnich kilku lat te proporcje się nie zmieniły. Piją więcej od kobiet, bo ich udział w wielkości spożycia jest wyższy — wypijają 83 proc. Pomimo demografii panowie powinni spać spokojnie, bo nie zapowiada się, żeby rynek piwa uległ całkowitemu zniewieścieniu.
— Coraz mniej jest produktów, które są kierowane do konkretnej płci, bo coraz bardziej wierzymy w model unisex albo nawet „no gender”. Wystarczy spojrzeć na zmiany i nowości w naszym portfelu w ostatnim czasie: zmieniliśmy wizerunek Redd’s [dedykowanego początkowo kobietom — red.] i poszerzyliśmy jego grupę docelową o mężczyzn oraz wprowadziliśmy Lech Shandy [mieszankę piwa i lemoniady — red.] jako piwo wyraźnie uniseksowe — mówi Wojciech Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w KP. Carlsberg zauważył, że po jego piwo — przygotowane z myślą o kobietach — chętnie sięgają mężczyźni.
— Nasz jabłkowy napój piwny Sommersby ma estetyczne, ładne opakowanie i łagodniejszy smak, więc wydawać by się mogło, iż będzie odpowiadał głównie paniom. Tymczasem prawie połowę konsumentów stanowią mężczyźni — mówi prezes Carlsberga. Zaskoczony był również Marek Jakubiak, prezes Browarów Regionalnych Jakubiak.
— Byłem przekonany, że miodowy Ciechan będzie konsumowany głównie przez kobiety. Więcej piją go jednak mężczyźni. Zmiana piwnych gustów jest efektem zmian społecznych, które zaszły. Kobieta nie jest postrzegana jako kura domowa, ale dobrze wykształcony menedżer. Jej celem życiowym nie jest rodzenie dzieci, ale awans społeczny. To zmieniło też kobietę w roli konsumenta i wybiera nie tylko stereotypowo kobiece smaki — twierdzi Marek Jakubiak.
Tomasz Bławat wskazuje też na zmiany, które dotykają najmłodszej grupy piwoszy.
— Osoby w wieku 18-25 są wychowane na słodkich, smakowych napojach. Piwo jasne pełne z charakterystyczną goryczką niekoniecznie im smakuje. Dopiero propozycje piw smakowych zaczynają ich przyciągać i w ten sposób najczęściej zaczynają przygodę z piwem. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn — tłuma- czy prezes Carlsberga.