PKO BP spodziewa się niższych przychodów z prowizji i opłat

ISBNews
opublikowano: 26-01-2016, 16:15

PKO Bank Polski nie spodziewa się wzrostu przychodów z prowizji i opłat w 2016 roku, podał bank. W związku ze wzrostem liczby klientów oznacza to spadek przychodów prowizyjnych w przeliczeniu na jednego klienta.

"W ciągu ostatnich 5 lat wynik banku z tytułu prowizji i opłat pozostaje na podobnym poziomie, a nawet ulega obniżeniu. Bank nie spodziewa się też wzrostu przychodów z prowizji i opłat w 2016 roku. W związku ze wzrostem liczby klientów oznacza to spadek przychodów prowizyjnych w przeliczeniu na jednego klienta" - czytamy w komunikacie.

PKO BP notuje też spadek marż prowizyjnych, czyli pobiera coraz niższe opłaty od klientów per transakcja, a wzrost wyników banku jest efektem wzrostu skali biznesu. Spadek opłat jest bardzo istotny - w ostatnich 5 latach spadły one o ponad połowę, podał również bank.

Według PKO BP, obecne zmiany w taryfie prowizji i opłat są procesem rutynowym w działalności każdego banku. Służą dostosowaniu świadczonych usług do preferencji klientów i aktualnej sytuacji rynkowej. "Zmiany dokonywane są średnio raz w roku, w wyniku analizy rynkowej konkurencyjności oferty PKO Banku Polskiego. W 2011 roku miała miejsce w listopadzie, w 2012 – we wrześniu, w 2013 – w sierpniu, w 2014 – w październiku, a w 2015 – w maju. W 2016 roku zmiany w taryfie wejdą w życie 1 maja" - czytamy dalej.
Bank podkreśla, że obecna zmiana taryf nie ma związku z podatkiem od aktywów wprowadzonym ustawą z 15 stycznia, tak jak zmiany w latach poprzednich nie były podyktowane regulacjami podatkowymi. Uchwała banku dotycząca jej wprowadzenia została podjęta w grudniu 2015 roku i nie planuje wprowadzania kolejnych zmian w taryfie prowizji i opłat w bieżącym roku.

"Obecne zmiany w strukturze opłat nie będą prowadzić do wzrostu kosztów dla klientów w przypadku aktywnego korzystania z nowoczesnych usług oferowanych przez PKO Bank Polski. Wprowadzane jak co roku zmiany nie są w żaden sposób związane z podatkiem bankowym" - powiedział wiceprezes odpowiedzialny za obszar bankowości detalicznej PKO BP Jacek Obłękowski, cytowany w komunikacie.

PKO Bank Polski obsługuje 8,8 mln klientów indywidulanych. Wprowadzane zmiany w niewielkim stopniu dotyczą podstawowej oferty kierowanej obecnie do klientów: najpopularniejszych kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych. W rezultacie obejmą one około 20% klientów indywidualnych.

"Zaplanowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na usługach, które posiadają swoje odpowiedniki dostępne bezpłatnie w promowanych kanałach m.in. w ramach bankowości elektronicznej lub mobilnej. Mają one na celu zachęcenie klientów do skorzystania z aktualnych propozycji produktowych banku, co może spowodować spadek opłat lub wręcz brak ich pobierania" - podsumował bank.

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW. Aktywa razem banku wyniosły 248,7 mld zł na koniec 2014 r.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane