PKP Cargo kupi nowe wagony
DWA POWODY: Wyższe przewozy to nie tylko efekt lepszej koniunktury w hutnictwie, ale również działań marketingowo-akwizycyjnych — twierdzi Franciszek Kostrzewa, zastępca dyrektora PKP Cargo. fot. BS
Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo w tym roku wzbogaci się o 2,5 tys. wagonów towarowych, które w większości otrzyma drogą leasingu. Zamówienia na wszystkie wagony, warte około 60 mln zł, zrealizują krajowe ZNTK.
W 2000 roku PKP Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo planuje zdobyć prawie 2,5 tys. wagonów towarowych, czyli prawie o tysiąc więcej niż w roku ubiegłym. Zamówienia na wagony zrealizują ZNTK.
Zakupy i naprawy
Koszt ich produkcji ma wynieść około 60 mln zł. Do Cargo trafi m.in. 108 wagonów towarowych tzw. kieszeniowych, służących do przewozu samochodowych nadwozi wymiennych i naczep siodłowych oraz kontenerów. Będą one kosztować prawie 26 mln zł.
— Są to pierwsze wagony tego typu w PKP — mówi Franciszek Kostrzewa, zastępca dyrektora Cargo.
15 sztuk Cargo już otrzymały. Ich producentami są fabryki wagonów w Gniewczynie i Ostrowie Wielkopolskim.
Na tegoroczne zakupy tylko część pieniędzy PKP wyjmie z własnej kieszeni.
— Wagony w większości zostaną uzyskane w drodze leasingu operacyjnego — twierdzi Franciszek Kostrzewa.
Dodatkowo w tym roku, także w ramach leasingu, zostanie przebudowanych około 1000 wagonów. Już rozpisano przetarg na przebudowę 650 sztuk. Są to m.in. platformy kontenerowe i wagony kryte czteroosiowe.
W tym roku Cargo zleci także wykonanie napraw w ZNTK prawie 10,5 tys. wagonów towarowych. Towarowy tabor kolejowy PKP Cargo liczy prawie 100 tys. wagonów.
Stalowe wsparcie
Zgodnie z ubiegłorocznymi prognozami przewozowymi, w 2000 roku kolej miała zanotować spadek przewozów towarowych.
— Po pierwszym kwartale tego roku, w którym przewozy utrzymały się na ubiegłorocznym poziomie, możemy spodziewać się, że całoroczne ukształtują się na podobnym — twierdzi Franciszek Kostrzewa.
W 1999 roku Cargo przewiozły 186 mln ton ładunków. Tegoroczna prognoza była niższa o ponad 15 mln ton.
— Była ona uzasadniona gwałtownym spadkiem produkcji stali w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale przewozy rudy były jednak wyższe o ponad 50 proc., a metali — prawie o 30 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 1999 roku — mówi Janusz Mincewicz, rzecznik prasowy PKP Cargo.
W ubiegłym roku udział rud i wyrobów hutniczych w przewozach PKP Cargo stanowił 9, 5 proc., a w I kwartale tego roku wzrósł do 13 proc. Zwiększył się również eksport wyrobów hutniczych.