PKP Cargo zwiększy przewozy

Cezary Pytlos
14-04-2000, 00:00

PKP Cargo zwiększy przewozy

PKP Cargo chce w tym roku zwiększyć przewozy ładunków w transporcie kombinowanym do 2 mln ton. Będzie to możliwie dzięki zakupowi 108 wagonów kieszeniowych z fabryk wagonów w Ostrowie i Gniewczynie. W przyszłości rozwój transportu kombinowanego wspomoże system SUW 2000.

Do 2 mln ton mają w tym roku wzrosnąć przewozy towarowe w transporcie kombinowanym — planuje PKP Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo.

26 mln zł na wagony

Wzrost z ubiegłorocznych 1,7 mln ton będzie możliwy dzięki zakupowi 108 wagonów kieszeniowych. Koszt zakupu wszystkich pojazdów wyniesie około 26 mln zł.

Transport kombinowany łączy przewozy kolejowe z drogowymi i morskimi przy zachowaniu jednej postaci ładunku — kontenera. Przewiduje się, że — szczególnie w przewozach międzynarodowych — ma być on przyszłością kolei. Na razie stanowi wyłącznie ułamek całości przewozów (w 1999 r. Cargo przewiozło 186 mln ton ładunków, w tym transportem kombinowanym 1,7 mln ton ładunków). Jedną z przyczyn jest różna szerokość torów w zależności od kraju.

Większość europejskich państw ma tory o szerokości 1435 mm. Ale Łotwa, Litwa, Ukraina, Białoruś, Rosja, Finlandia — 1520 mm, a Hiszpania i Portugalia — 1668 mm.

SUW pomoże

— Na styku torów o różnej szerokości towar musi być przeładowywany lub trzeba dokonać wymiany wózków. Operacje te są kosztowne i czasochłonne. Dlatego podjęliśmy badania nad opracowaniem systemu, który pokona różnice szerokości torów — mówi dr Ryszard Suwalski z Centralnego Biura Konstrukcyjnego PKP.

Dzięki współpracy PKP, DEC-u i ZNTK-ów z Piły i Poznania, kosztem ponad 200 tys. zł powstał polski system samoczynnej zmiany rozstawu kół SUW 2000. Na razie został zainstalowany w Zamościu-Bortatyczach, na granicy polsko-ukraińskiej oraz w Mockawie, na przejściu polsko-litewskim. Mimo że dostosowanie wagonów do przejazdu przez te stanowiska jest dość kosztowne (towarowy około 350 tys. zł, pasażerski około 500 tys. zł), systemem interesują się już nasi wschodni sąsiedzi oraz producent Pendolino — Fiat Ferrovaria.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / PKP Cargo zwiększy przewozy