PKP Intercity ma oferty na piętrusy za ok. 7 mld zł

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-07-23 14:17

Stadler zaproponował niższą cenę produkcji 42 pojazdów, ale droższy serwis. Alstom postąpił odwrotnie i to jego cena w sumie jest niższa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile są warte oferty na piętrusy dla PKP Intercity
  • kiedy mogą nimi pojechać pierwsi pasażerowie
  • na jakich trasach będą kursować
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

16,5 mld zł - to wartość kontraktów taborowych PKP Intercity zawartych z polskimi producentami i zakładami naprawy pojazdów. Wkrótce przewoźnik może zawrzeć kolejną umowę. Właśnie otworzył oferty w przetargu na zakup 42 pociągów piętrowych, plus 30 w ramach opcji. Alstom, mający w Polsce kilka fabryk, m.in. w Chorzowie i Nadarzynie, złożył ofertę budowy 42 pojazdów za 4,1 mld zł netto plus 2,8 mld zł za ich utrzymanie. W sumie więc zaproponowana przez ten koncern cena za zamówienie podstawowe wynosi 6,9 mld zł netto i 8,47 mld zł brutto. Doliczając opcję cena Alstomu wynosi 13,85 mld zł brutto.

Drugim oferentem jest Stadler, mający fabrykę w Siedlcach i gotowy wyprodukować pociągi za 3,99 mld zł. netto Serwis wycenił natomiast na 3,27 mld zł. W sumie więc jego oferta podstawowa jest warta 7,26 mld zł netto i 9,93 mld zł brutto. Wraz z opcją wartość oferty siedleckiej firmy to 14,88 mld zł.

Magnes dla pasażerów

Piętrowe pociągi będą rozwijać prędkość do 200 km/h. PKP Intercity chcą wykorzystać je do realizacji przewozów krajowych m.in. na trasach z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik planuje, że pierwsi podróżni wsiądą na ich pokłady za 3,5 roku.

Nowy tabor zachęci więcej pasażerów do korzystania z usług kolei. PKP Intercity szacują, że w 2030 r. z usług spółki skorzysta 109 mln pasażerów - będzie to wzrost o niemal 60 proc. względem 2023 r.

Zawarte umowy

Oprócz zakupu pociągów piętrowych, do najdroższych zawartych przez PKP Intercity kontraktów należy m.in. zakup 78 lokomotyw wielosystemowych i 66 jednosystemowych z nowosądeckiego Newagu. W zakładzie w Nowym Sączu wyprodukowanych zostało też 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.

5,4 mld zł brutto to natomiast wartość taboru z H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych. W zakładzie tej spółki realizowane są prace związane z naprawą i modernizacją 172 wagonów. Oprócz tego Cegielski i PKP Intercity w drugiej połowie 2024 r. podpisały umowę o wartości 4,2 mld zł dotyczącą produkcji 300 wagonów.

Prawie 1 mld zł brutto wynosi z kolei wartość kontraktów zawartych między przewoźnikiem a bydgoską Pesą i jej zakładem z Mińska Mazowieckiego. Dotyczą zakupu 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych i modernizacji 67 wagonów różnego typu.