PKP Intercity zbierają miliardy

Przewoźnik planuje zainwestować 7 mld zł. Nie obędzie się bez dokapitalizowania z PKP i dotacji od skarbu państwa

PKP Intercity szukają finansowania inwestycji taborowych. Plany są ambitne. Jeszcze niedawno spółka zamierzała wydać na pociągi, lokomotywy i wagony 2,6 mld zł, ale zwiększyła zakres i opracowała strategię inwestycyjną wartą aż 7 mld zł. To największy program inwestycyjny w jej historii. Skąd weźmie tyle pieniędzy?

Zobacz więcej

FILAR PROGRAMU: PKP Intercity, którymi kieruje Marek Chraniuk, czekają do 13 marca na oferty dostawy 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. To jeden z kluczowych projektów programu inwestycyjnego, na który spółka składa finansowanie. Fot. Marek Wiśniewski

— Program będzie finansowany z funduszy własnych spółki na poziomie 2 mld zł, 600 mln zł zaś będzie pochodzić z dokapitalizowania przez PKP. Minimum 800 mln stanowić będzie dofinansowanie unijne — informuje Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.

Przegrany konkurs

Na razie jednak kolejarze zdobyli tylko nieco ponad 400 mln zł funduszy europejskich na projekt inwestycji wartej 990 mln zł. Mimo że w konkursie nie było konkurencji, bo pieniądze były przeznaczone na transport dalekobieżny, a w Polsce na długich trasach nie ma innych przewoźników, PKP Intercity dostały zaledwie 60 proc. punktów. Ich drugi wniosek — o 387 mln zł — został negatywnie oceniony przez komisję konkursową, co spowodowało niewykorzystanie dostępnej puli funduszy unijnych na tabor w sieci TEN-T. PKP Intercity zapewniają, że nadal zamierzają o nie walczyć.

— Spółka, nie zgadzając się z rozstrzygnięciem konkursu, złożyła odwołanie do instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko [POIiŚ — red.], za pośrednictwem organizującegokonkurs Centrum Unijnych Projektów Transportowych — mówi Agnieszka Serbeńska.

Niezależnie od tego, jak sprawa się rozstrzygnie, PKP Intercity zamierzają nadal zabiegać o fundusze z programu na tabor poruszający się po sieci TEN-T i brać udział w innych unijnych konkursach.

Nowe dotacje

Przewoźnik stara się też pozyskać finansowanie ze źródeł zewnętrznych.

— PKP Intercity może poszczycić się stabilnymi przychodami i zyskami, co w rozmowach z instytucjami finansowymi daje dobrą pozycję do negocjowania i pozyskania atrakcyjnych warunków kredytowych. Agencja Fitch w marcu 2017 r. podniosła długoterminowy rating dla spółki w walucie krajowej i obcej do BBB+. Podniesiony został także długoterminowy rating krajowy z A+ do AA, a perspektywa jest stabilna — podkreśla Agnieszka Serbeńska.

Dotychczas kredyty zaciągnięte na tabor spółka zabezpieczała np. tzw. umową PSC, dotyczącą świadczenia usług publicznych. Otrzymuje za to z budżetu państwa rekompensatę. Wartość dziesięcioletniej umowy PSC jest szacowana na 4,5 mld zł. Termin jej obowiązywania upływa jednak w 2021 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) analizuje możliwość jej przedłużenia.

— PKP Intercity planują realizację projektów taborowych w ramach programu Luxtorpeda 2.0. Przewidziano w nim zamówienia na tabor kolejowy produkowany w długich seriach, także po 2021 r. Konieczne jest więc zapewnienie przewoźnikowi stabilizacji finansowej w celu swobodnego podejmowania długoterminowych decyzji kredytowych. W związku z tym resortanalizuje harmonogram zawarcia i obowiązywania nowej umowy PSC — twierdzi Szymon Hyptyś, rzecznik MIB.

Zaznacza, że choć inwestycje taborowe dofinansowane z funduszy unijnych zostaną zrealizowane do 2021 r., zgodnie z unijnymi regułami pociągi będą musiały jeździć jeszcze co najmniej przez 5 lat od daty otrzymania ostatniej płatności.

— Realizacja projektów POIiŚ, dotyczących taboru przeznaczonego do realizacji przewozów w ramach umowy PSC, wiąże się z koniecznością obowiązywania umowy również po 2021 r. — twierdzi Szymon Huptyś.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / PKP Intercity zbierają miliardy