PKP PR nie spłaci całego długu wobec PKP Energetyka

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-06-02 13:48

Spółka PKP Przewozy Regionalne nie zdoła spłacić swojego długu wobec PKP Energetyka w ciągu 3 tygodni - poinformował w czwartek PAP prezes spółki Leszek Ruta. Dodał, że PKP Przewozy Regionalne zapewni jednak płynność finansową we wzajemnych rozliczeniach.

Spółka PKP Przewozy Regionalne nie zdoła spłacić swojego długu wobec PKP Energetyka w ciągu 3 tygodni - poinformował w czwartek PAP prezes spółki Leszek Ruta. Dodał, że PKP Przewozy Regionalne zapewni jednak płynność finansową we wzajemnych rozliczeniach.

Kilka dni temu PKP Energetyka dała spółce PKP Przewozy Regionalne trzy tygodnie na zamknięcie rozmów z samorządami wojewódzkimi oraz rozwiązanie sprawy zwrotu 150 mln zł zaległości.

"Spłacimy ich doraźnie, ale nie całkiem; zapewnimy po prostu bieżące finansowanie" - powiedział Ruta. "Nie jesteśmy w stanie w trzy tygodnie rozwiązać tak wielkich problemów, jak zadłużenie wobec Energetyki czy Cargo, ale powinno ich zadowolić to, że nie pogłębimy deficytu" - dodał.

Prezes Ruta uważa, że problemy już się kończą, gdyż prawie wszystkie samorządy wojewódzkie podpisały już umowy dotyczące finansowania połączeń regionalnych. Jego zdaniem, konieczne są jednak w tej sprawie zmiany systemowe. "Nie może być tak, że działamy od budżetu do budżetu w sytuacji braku stabilizacji finansowej" - powiedział.

Pożądaną przez PKP Przewozy Regionalne stabilizację ma wprowadzić nowa "Ustawa o transporcie kolejowym", której projekt będzie w czwartek prezentowany na Konwencie Marszałków RP. "Projekt jest powszechnie krytykowany przez samorządowców" - powiedział PAP marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Waldemar Achramowicz, gospodarz konwentu.

"Jeżeli postawi się nas tą ustawą pod ścianą i zmusi byśmy pod koniec roku wyrównywali deficyt spółki PKP Przewozy Regionalne, to skończy się to rozłożeniem na łopatki budżetów wojewódzkich" - stwierdził Achramowicz.

Marszałkowie argumentują, że nie chcą dofinansowywać PKP Przewozy Regionalne w 100 proc., bo jest ona "spółką prawa handlowego, która powinna też na siebie zarabiać".

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 21 kwietnia 2004 roku w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, urzędy marszałkowskie są zobowiązane do organizowania i dofinansowywania regionalnych przewozów pasażerskich na terenie swojego regionu.