PKP SA już w rejestrze

Cezary Pytlos
opublikowano: 2000-12-29 00:00

PKP SA już w rejestrze

Sąd Rejestrowy w Warszawie wpisał do rejestru handlowego Polskie Koleje Państwowe SA i wykreślił przewoźnika z listy przedsiębiorstw państwowych. Po komercjalizacji zarząd PKP sformułował akty założycielskie trzech nowych podmiotów wydzielonych z dotychczasowej struktury firmy: WKD, SKM oraz CS Szkolenie i Doradztwo.

PKP SA zostały wpisane do rejestru handlowego przed świętami. Kapitał akcyjny spółki — podzielony na 100 mln akcji imiennych o wartości nominalnej 100 zł — wyniesie 10 mld zł, a kapitał zapasowy około 6 mld zł.

Cała naprzód

Po komercjalizacji zarząd PKP podpisał akty założycielskie trzech spółek, które zostaną wydzielone z majątku firmy: Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i spółki CS Szkolenie i Doradztwo.

— Wydzielanie spółek z PKP SA zakłada ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP — twierdzi Jacek Bukowski, członek zarządu PKP.

Żeby mogły one działać jako spółki z o.o. konieczna jest ich rejestracja przez sąd. Następnie WKD i SKM muszą uzyskać po dwie koncesje: na zarządzanie linią kolejową i prowadzenie przewozów pasażerskich. Dopiero po ich uzyskaniu będą mogły rozpocząć działalność w nowej formie prawnej. Wiadomo, że kapitał zakładowy WKD wyniesie około 6 mln zł, SKM około 25 mln zł, a spółki CS Szkolenie i Doradztwo około 6 mln zł. Doradca prywatyzacyjny dla WKD i SKM ma być wyłoniony do końca stycznia 2001 roku.

Doborowe towarzystwo

Te trzy spółki dołączą do podmiotów, które już funkcjonują w nowej formule: Linii Hutniczej Szerokotorowej (dawna Linia Hutniczo-Siarkowa), trzech drukarni, spółki nadzorującej działalność kolejowych ośrodków wczasowych (Natura Tur), Polskich Kolei Linowych oraz Rentrucka (serwisu taboru kolejowego) — firmy powołanej przez PKP wspólnie z ZNTK Bydgoszcz.

— W tym roku planowaliśmy sformułowanie aktów założycielskich jeszcze dwóch spółek — Farmacji i Ferpolu. Nie udało się — przyznaje Jacek Bukowski.

Do wydzielenia w osobne spółki przygotowywane są ponadto prawdziwe perełki: Polskie Linie Kolejowe (infrastruktura kolejowa), kwalifikowane i regionalne przewozy pasażerskie, przewozy towarowe (Cargo) oraz Elektroenergetyka i Teleinformatyka Kolejowa. Ich akty założycielskie powinny być gotowe do końca maja, a zarejestrowanie w sądzie ma nastąpić nie później niż 1 lipca 2001 roku.