Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu

PAP
23-08-2013, 15:48

Resort transportu chce przesunąć ponad 111 mln zł, czyli część środków przeznaczonych w tym roku na prace związane z budową terminalu LNG w Świnoujściu na przyszły rok. Trwają konsultacje społeczne w tej sprawie.

W Świnoujściu trwa budowa terminalu LNG, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Na budowie są opóźnienia. Zgodnie z zawartym przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo kontraktem na dostawy LNG z Kataru, pierwszy transport ma dotrzeć do Świnoujścia w drugim półroczu 2014 r.

Projekt uchwały Rady Ministrów dotyczy wydłużenia okresu finansowania inwestycji do końca przyszłego roku. Środki mają być wydane m.in. na pogłębienie i poszerzenie istniejącego toru do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, a także na pogłębienie i oczyszczenie nowego toru wejściowego oraz wykonanie obrotnicy statków.

Zdaniem autorów projektu uchwały, zmiany dotyczą wydłużenia finansowania inwestycji i nie mają wpływu na jej całkowitą wartość.

Rzecznik prasowy resortu transportu Mikołaj Karpiński pytany w piątek przez PAP, czy przesunięcie środków jest związane z szukaniem oszczędności w budżecie państwa, w przesłanej odpowiedzi napisał: „Nie chęć oszczędności 111 mln zł, tylko kolejność i porządek wykonania działań (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) jest powodem tego. Wydatkowanie tej kwoty nastąpi nie w tym, lecz w 2014 r. Tak więc możliwość niewydania w tym roku 111 mln zł nie wynika z konieczności oszczędzania, zadanie zostanie wykonane, kwota będzie wykorzystana w 2014 r.”.

Zdaniem Karpińskiego „w tej chwili konsultowana jest nowelizacja programu, która zakłada wykonanie ostatnich zadań w 2014 roku. Takie rozłożenie prac jest logiczne i zasadne z punktu widzenia racjonalności wydatkowania środków finansowych, ponieważ efekt pożądany (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) musi nastąpić bezpośrednio przed wejściem pierwszego gazowca do portu”.

Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem budowy falochronu osłonowego w Świnoujściu, poinformowała PAP, że zakończenie pogłębiania i poszerzania toru planowane jest w 2014 r.

W czerwcu br. Polskie LNG informowało, że budowa jest opóźniona o blisko cztery miesiące w stosunku do harmonogramu, przewidującego otwarcie terminalu 1 lipca 2014 r. Główną przyczyną późnienia były bankructwa wykonawców w sezonie budowlanym 2012 r.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG jest Polskie LNG.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu