
Akcjonariusze sieci Play regularnie testują rynek pod kątem wyjścia z inwestycji. Tym razem jednak P4, operator sieci Play, wystosował oficjalny komentarz sygnalizujący możliwość IPO.
- Po 10 latach rozwijania Playa w wiodącego operatora komórkowego, akcjonariusze i zarząd spółki rozważają opcje, które najlepiej posłużą do wprowadzenia spółkę w kolejną fazę wzrostu. Jedną z nich jest debiut giełdowy - napisał P4 w komunikacie, wystosowanym do regulatora w Luksemburgu, gdzie notowane są obligacje high-yieldowe Playa.
- Nie udzielamy komentarzy ponad ten komunikat – mówi Anthi Trokoudi, szef działu komunikacji greckiej Olympia Group, akcjonariusza P4 (drugim jest islandzki Novator).
Akcjonariusze rozważali debiut giełdowy Playa od wielu lat, ale pierwszeństwo miała sprzedaż 100-procentowego pakietu inwestorowi branżowemu lub funduszowi private equity. Ostatnia taka próba miała miejsce kilka miesięcy temu, ale właściciele Playa odstąpili od procesu gdy uznali, że oferty od potencjalnych chętnych są za niskie. W zamian zaczęli przygotowania do emisji 7 mld zł długu, która umożliwiła zrolowanie obecnego zadłużenia i posłużyła do sfinansowania sowitej dywidendy.
Debiut giełdowy daje mniejszy dopływ gotówki do kieszeni akcjonariuszy niż sprzedaż całego pakietu. Ale w tym momencie P4 może uzyskać najwyższą wycenę - spółka może pokazać inwestorom historyczne wzrosty, które robią duże wrażenie, jednocześnie ugruntowała swoją pozycję na rynku i poprawiła rentowność. A takie wzrosty trudno będzie utrzymać w perspektywie kilku lat, gdy pojawi się kolejna możliwość wyjścia do inwestorów ze sprzedażą całego pakietu.
Pod koniec lutego br. na łamach „Pulsu Biznesu, Jørgen Bang-Jensen, prezes Playa mówił, że w 2016 r. spółka odczuła negatywne skutki związane z koniecznością rejestracji kart pre-paid. Mimo to, udało się spółce zwiększyć bazę abonencką. Na koniec grudnia 2016 r. udział w rynku wyniósł 26,3 proc. co umocniło Play na pozycji wicelidera pod względem wielkości operatora infrastrukturalnego [po Orange – red.].
Operator odnotował w 2016 r. przychody operacyjne w kwocie 6,12 mld zł, co w skali roku oznaczało wzrost rzędu 12,5 proc. Z kolei skorygowany zysk EBITDA wyniósł 2,03 mld zł.