PLL LOT: 50 mln zł zysku brutto
Polskie Linie Lotnicze LOT zanotowały w 2000 r. 49,7 mln zł zysku brutto. Tak dobre wyniki dają szansę na drugi etap prywatyzacji i być może debiut na GPW.
Przedstawiciele PLL LOT poinformowali, że firma zamknęła 2000 rok zyskiem brutto wysokości 49,7 mln zł, podczas gdy w 1999 r. wyniósł on zaledwie 3,6 mln zł. Jest to już trzeci rok z rzędu, który LOT kończy wynikiem dodatnim.
Przedstawiciele firmy tłumaczą, że zysk osiągnięto głównie dzięki wzrostowi przewozów. W 2000 r. LOT przewiózł 2,8 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 7,2 proc. w porównaniu z 1999 rokiem. Zwiększenie przewozów osiągnięto głównie dzięki wprowadzeniu do eksploatacji ośmiu nowych samolotów, co znalazło odzwierciedlenie w zwiększonej liczbie rejsów. W 2000 r. LOT wykonał ponad 8 tys. lotów więcej niż w roku poprzednim.
Szczebel wyżej
Tak znaczna poprawa rentowności PLL LOT dobrze wróży na przyszłość. Zdaniem resortu skarbu, to właśnie wyniki finansowe firmy miały decydować o przejściu krajowego przewoźnika do drugiego etapu prywatyzacji.
Obecnie 37,6 proc. udziałów w PLL LOT ma szwajcarska grupa SAirGroup, właściciel linii Swissair.
— Dobre wyniki świadczą o tym, że przyjęty plan restrukturyzacji i prywatyzacji krajowego przewoźnika zaczął przynosić wymierne efekty — mówi Andrzej Grzelakowski, podsekretarz stanu w resorcie transportu.
Również debiut PLL LOT na GPW uzależniony jest od dobrych wyników. Decyzja w tej sprawie ma być podjęta w połowie lutego.
Szerokie loty
LOT zanotował zysk w czasie, gdy większość linii lotniczych poniosła straty.
— Ich przyczyną była nie sprzyjająca koniunktura. Ceny paliwa wzrosły niemal dwukrotnie, tymczasem ceny biletów, zwłaszcza w połączeniach północnoatlantyckich, nadal utrzymują się na względnie niskim poziomie — tłumaczy Leszek Chorzewski z PLL LOT.
Andrzej Grzelakowski podkreśla, że dobra kondycja finansowa przewoźnika urealnia dalszy proces jego wchodzenia w no- we alianse i układy międzynarodowe.
Na razie LOT współpracuje z aliansem kilku europejskich przewoźników The Qualiflyer Group, do którego należy także SAir- Group. Szwajcarzy planują jednak już wkrótce wraz z LOT-em dołączyć do międzynarodowego aliansu One World.
Jednocześnie LOT będzie sobie musiał poradzić z nowymi wyzwaniami związanymi z liberalizacją usług lotniczych w ramach Wspólnego Europejskiego Obszaru Lotniczego.