Plotki z parkietu i okolic

Zgutka Małgorzata, Zawadzka Renata, Guzińska Karolina
19-08-1999, 00:00

PLOTKI Z PARKIETU I OKOLIC

Walkman obchodzi 20. urodziny

Premiera przenośnego odtwarzacza kaset odbyła się 22 czerwca 1979 r. w Japonii. Po miesiącu od jego wprowadzenia sprzedano 3 tys. sztuk, a po trzech miesiącach liczba ta urosła do 30 tys. Pierwszy walkman ważył 390 gramów. Dopiero od 1981 roku zaczęto sprzedawać lżejsze modele. Początkowo nazwa walkman miała obowiązywać tylko na rynku japońskim. W Stanach Zjednoczonych zamierzono go nazwać „soundabout”, w Wielkiej Brytanii „stowaway”, a w Szwecji i Australii — „freestyle”. Różnice wynikały z faktu, że słowo walkman uznano za niewłaściwe w języku angielskim. Ku zaskoczeniu firmy Sony, japońska nazwa doskonale przyjęła się również w innych krajach. Tym samym postanowiono zachować ją na całym świecie. W 1981 r. została wpisana do słownika Le Petit Larousse, a w 1986 r. do Oxford English. Jest ona wciąż zarezerwowana tylko dla firmy Sony. Inni producenci podobne urządzenia starają się nazywać po prostu przenośnymi odtwarzaczami. MAZ

Już wiadomo, którzy Polacy pojadą do Utah

Po kilkudniowych zmaganiach na Międzynarodowym Obozie Treningowym w Bieszczadach z 64-osobowej grupy kandydatów z Czech, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Słowacji i Polski wyłoniono tych, którzy wezmą udział w wyprawie Marlboro Adventure Team. Do Stanów Zjednoczonych pojadą Polacy: Narcyz Sadłoń z Kościeliska i Paweł Lis z Gdańska. Także pozostałe kraje będą reprezentowane przez dwuosobowe zespoły, z wyjątkiem Rosji, która wystawia trzech swoich najsilniejszych kandydatów. Obóz treningowy miał za zadanie nie tylko wyłonienie najlepszych spośród chętnych, ale także przygotowanie ich do trudów wyprawy. W okolicach Arłamowa, na Tamie Solińskiej oraz na Sanie pod kierunkiem doświadczonych instruktorów uczestniczyli oni w kilku dyscyplinach terenowych m.in.: w jeździe jeepami i motocyklami enduro, zjazdach po linie i pływaniu na pontonie. Oceniano nie tylko sprawność i wytrzymałość kandydatów, ale także gotowość do podejmowania nowych wyzwań, umiejętność współpracy oraz tworzenia odpowiedniej atmosfery. Bez względu na ostateczny wynik nabyte umiejętności na pewno przydadzą im się w życiu zawodowym. RZ

Angola doceniła polską ofertę targową

Polacy wycofali się ze współpracy gospodarczej z Angolą mniej więcej 15 lat temu. Toteż w pamięci Angolczyków zostały nasze wyroby socjalistycznej jakości. Tym samym obecność 17 polskich przedsiębiorstw na tegorocznych targach Filda 99 nabrała podwójnego znaczenia: przypomnieliśmy o swoim istnieniu a zarazem zaprezentowaliśmy całkiem nową ofertę. Wysiłek Polsko-Angolskiego Centrum Promocji i Współpracy oraz funkcjonującej na tamtym terenie firmy Pol- -Angol, które przyczyniły się do pojawienia się Polaków na targach, został nagrodzony żywym zainteresowaniem ze strony angolskich biznesmenów. Polskie stoisko odwiedził prezydent kraju JosŽ Eduardo dos Santos. To między innymi wsparcie ze strony ambasadora RP w Angoli Andrzeja Marii Breitera zaowocowało przyjęciem polskiej delegacji przez szefów kluczowych angolskich ministerstw. Na zdjęciu powitanie w polskim stoisku prezydenta JosŽ Eduardo dos Santos (po prawej) przez Mariusza Dowbora, szefa Polsko-Angolskiego Centrum Promocji i Współpracy (pierwszy po lewej) i ambasadora Andrzeja Marię Breitera. RZ

Producenci keczupu zarabiają w Polsce krocie

Polski rynek keczupu rośnie o około 10 proc. rocznie. W 1998 r. był wart 250 mln zł. Keczupu używa 90 proc. rodaków, którzy rocznie spożywają go 1,2 kg na osobę. W konsumpcji wyprzedzają nas tylko Wielka Brytania i Niemcy. Chociaż jeszcze kilka lat temu był to produkt sezonowy, obecnie keczup zagościł na stałe w polskiej kuchni. Ku oburzeniu Włochów, zwolenników sosu pomidorowego, Polacy przyprawiają keczupem pizzę, nie mówiąc już o wielu innych „międzynarodowych” potrawach, takich jak hot-dogi, frytki i hamburgery. Ketchup wyprzedza w kategorii sosów zimnych majonez i musztardę (odpowiednio 36 proc., 32 proc. i 31 proc. rynku). Być może dlatego nawet znany ze swoich majonezów Hellmann s zdecydował się wprowadzić na rynek nowy keczup. Firma zamierza wesprzeć promocję produktu degustacjami na terenie całej Polski. KG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zgutka Małgorzata, Zawadzka Renata, Guzińska Karolina

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Plotki z parkietu i okolic