Plotki ze świata biznesu i okolic

Turkowicz Beata, Królak Aneta, Surmacz Wojciech
opublikowano: 1999-11-17 00:00

PLOTKI ZE ŚWIATA BIZNESU I OKOLIC

Polska Wilga poleci na podbój Ameryki

Na Zalewie Zegrzyńskim koło Warszawy zaprezentowany został wodnopłatowiec Wilga 2000 Hydro, produkowany przez PZL Warszawa- -Okęcie. Polska jest drugim — po Stanach Zjednoczonych — krajem, który podjął się produkcji tego typu samolotów.

— Decyzję o budowie wodnopłatowca podjęliśmy po zapoznaniu się ze wzrastającym zapotrzebowaniem na wodnopłatowce w Ameryce i Kanadzie. Zachodni biznesmeni używają ich m.in. do transportu ludzi i towarów czy też do aktywnej rekreacji, np. łowiectwa i wędkarstwa w trudno dostępnych miejscach. Prototyp został zbudowany dzięki współfinansowaniu programu przez Komitet Badań Naukowych. KBN na ten cel przeznaczył 1,5 mln zł. — mówi Ryszard Leja, prezes PZL Warszawa-Okęcie, które produkują Wilgę 2000 Hydro.

Wodnopłatowiec wytwarzany w Polsce może konkurować z amerykańskim choćby ceną. Nie przekracza ona 120 tys. USD, przy, jak twierdzi producent, porównywalnym standardzie. Zainteresowanie zakupem zgłosiły już USA, Kanada, Brazylia, Chile i Chiny. BT

Restauracje Ogrody przyciągają do Marek

Amerykańska kooperacja Host Marriot Services Corporation otworzyła w centrum handlowym w Markach pod Warszawą pierwszy w Europie „food courtu”, czyli Restauracje Ogrody. Pojawiły się tu firmy nieznane dotąd w Polsce, np. oferująca włoskie pizzy i pasty rodzinna firma Sbarro, Popeye s Chicken zachęcająca do pieczonych kurczaków rodem z Nowego Orleanu oraz serwująca chińskie dania Manchu Wok. Właściciele restauracji oraz firma ich reprezentująca — HMS —zgodnie twierdzą, że Polska jest atrakcyjnym krajem do wprowadzania wszelkich tego typu nowości.

Host Marriot Sercices, posiadająca 200 placówek w ośmiu krajach świata, zainwestowała w polsce prawie 5 mln USD (21 mln złotych). Arthur F. Spring, wiceprezes HMS, uważa, że inwestycja ta powinna się zwrócić w ciągu siedmiu lat. Pod koniec listopada planowane jest otwarcie restauracji w Zabrzu, a na początku lutego 2000 roku — w Łodzi. BT

PepsiCo rozpoczęła sprzedaż soków Hortexu

Od 15 listopada 1999 r. Pepsi Cola General Bottlers (PCGB) prowadzi sprzedaż i dystrybucję soków Hortexu. Zawarte porozumienie obejmuje na razie jedynie dwa kanały sprzedaży: stacje benzynowe i gastronomię. Pominięto serwis do sklepów. Będą one nadal obsługiwane przez dystrybutorów Hortexu, w przeważającej części wspomaganych przez sieć współpracujących z producentem hurtowni.

PCGB nie zdecydowała się na dalszą dystrybucję soków produkowanych przez Polmot-Longinus, po zaprzestaniu przez tę firmę produkcji soków Jeden i wprowadzeniu nowej marki Hero Pasjo. O wyborze Hortexu zadecydowała najwyższa rozpoznawalność marki i ugruntowana pozycja na rynku (30-procentowy udział w sokach spożywanych w gospodarstwach domowych).

Wedle dosyć enigmatycznych zapewnień obu zainteresowanych stron, przewidziana jest dalsza współpraca. W planach jest także rozszerzenie sprzedawanego przez PCGB asortymentu soków. AK

„Sezon na Leszcza” skończy się modnie

10 listopada zakończyły się zdjęcia do filmu fabularnego „Sezon na Leszcza” w reżyserii Bogusława Lindy. Pierwszy klaps rozległ się 28 września. To już drugi film kinowy (po „Seszelach”) wyreżyserowany przez tego aktora. Produkowany jest przez Apple Film Production, w koprodukcji z Wizją TV, HBO, Monolith Films oraz Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Reżyser zapowiada, że będzie to film akcji, całkowicie inny od typowych polskich produkcji sensacyjnych, w dodatku z modnym ostatnio zakończeniem. Jakim — nie chce zdradzać. Premiera „Sezonu” przewidywana jest na przełomie września i października 2000 roku. WS