PMPL: w Polsce sprzedano w 2006 r. ponad 77 mld papierosów

opublikowano: 16-01-2007, 20:37

Według danych PMPL, w Polsce w 2006 r. sprzedano ponad 77 mld sztuk papierosów. Głównie były to papierosy tanie.

Według danych koncernu Philip Morris (PMPL), w Polsce w 2006 roku sprzedano ponad 77 miliardów sztuk papierosów. Głównie były to papierosy tanie, które zajmują ok. 82 proc. rynku oraz tytoń fajkowy.

W opinii rzecznika prasowego PMPL Huberta Zawadzkiego, duży udział w rynku papierosów tanich jest wynikiem obecnej struktury podatku akcyzowego, który zachęca do oferowania przez firmy tytoniowe gorsze jakościowo papierosy, a także tytoń, który służył do samodzielnego przygotowania papierosów tzw. skrętów.

Obecnie akcyza na poszczególne gatunki wyrobów tytoniowych jest zróżnicowana, ale stale niższa niż w Unii Europejskiej. Do 2009 roku Polska musi wyrównać poziom podatku akcyzowego do obowiązującego w UE tj. 64 euro za 1000 szt. papierosów.

Od 15 stycznia 2007 r. obowiązują nowe stawki podatku akcyzowego. Tegoroczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, w tym na papierosy o 13 proc., co spowodowało wzrost stawki kwotowej z 75,12 zł za 1.000 sztuk do 80,87 zł za 1.000 sztuk i stawki procentowej liczonej od ceny detalicznej z 31,30 proc. do 33,70 proc.

Wzrosła także akcyza na cygara i cygaretki do 149 zł z 134 zł za 1.000 sztuk oraz na tytoń do ręcznego sporządzania papierosów. W tym drugim przypadku stawka kwotowa wynosi 56,80 zł wobec 52 zł za kilogram w 2006 r., a stawka procentowa wzrosła do 23,67 proc. z 21,67 proc. ceny detalicznej.

Zdaniem prezesa PMPL Andrzeja Dąbrowskiego, nie ma uzasadnienia dla utrzymywania tak dużej różnicy w kwotach akcyzy w przypadku drogich i tanich papierosów. Przechodzenie konsumentów z droższych papierosów na tańsze bowiem nie zmniejsza konsumpcji, a tylko powoduje spadek dochodów budżetowych.

Jak zaznaczył rzecznik, na rynek tytoniu wpływa negatywnie nielegalny handel i produkcja papierosów.

Według badań firmy konsultingowej AC Nielsen, najczęściej polscy palacze kupują takie marki jak: L&M (ok. 13 proc. rynku), Red&White, Marlboro, Viceroy oraz Mocne. W 2005 r. Polsce paliło 37 proc. dorosłych mężczyzn i 25 proc. dorosłych kobiet - w sumie 9 mln osób.

DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane