Pociągi przekroczą granice województw

opublikowano: 19-05-2019, 22:00

Resort infrastruktury chce ułatwić przewoźnikom kolejowym przewóz pasażerów. Utrudni też likwidację linii i komunalizację gruntów.

Ministerstwo Infrastruktury (MI) przygotowuje pakiet zmian w przepisach kolejowych. Dzięki nim lokalnym przewoźnikom kolejowym łatwiej będzie świadczyć usługi na terenach sąsiednich województw. Obecnie wielu z nich dojeżdża do granicy województwa i pasażerowie mają problem z dalszą komunikacją.

„Proponowane zmiany mają na celu stworzenie mechanizmu zachęt dla samorządów województw do zapewnienia lokalnych połączeń kolejowych w głąb sąsiedniego województwa. Mechanizm polega na umożliwieniu przeznaczenia środków Funduszu Kolejowego (FK) na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych” — napisał Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI, w propozycji zmiany przepisów.

Połowa sukcesu

Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, przypomina, że samorządy już obecnie mogą korzystać z FK. Ma jednak nadzieję, że program zostanie wydłużony o kolejne lata. Podkreśla, że jeśli rząd wprowadzi także inne mechanizmy zachęcające do wydłużania tras poza województwo, zyskają pasażerowie. Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza, województwa, do którego należą Koleje Mazowieckie, podkreśla, że dofinansowanie do taboru dla samorządów to dopiero połowa sukcesu.

— Przewozy są zazwyczaj deficytowe, jeśli więc samorząd sąsiedniego województwa nie chce ich dofinansować, to trudno je uruchomić — mówi Marek Miesztalski.

Konieczne więc może być rządowe wsparcie w finansowaniu usług na pozawojewódzki transport.

Trudniej rozebrać

Oprócz motywacji dla przewoźników i samorządów MI planuje też przywrócić wymóg uzyskania przez zarządców infrastruktury zgody ministra na likwidację linii kolejowych. Ma to powstrzymać ich rozbieranie. W ustawie o samorządzie terytorialnym i o pracownikach samorządowych resort planuje także „wyłączyć obligatoryjność wszczynania przez wojewodę z urzędu postępowań w sprawie potwierdzenia nabycia przez gminy własności nieruchomości Skarbu Państwa”. Chodzi o zapobieganie komunalizacji gruntów kolejowych. Obecnie pojawiają się wątpliwości co do własności kolejowych gruntów i często sądy przyznają prawo do nich gminom. MI chce także, by PKP Polskie Linie Kolejowe mogły zaciągać zobowiązania finansowe na realizację inwestycji „bez konieczności dodatkowego występowania z wnioskami o wydanie decyzji Ministra Finansów o zapewnieniu finansowania realizacji przedsięwzięcia”. Ma to przyśpieszyć pozyskanie funduszy i modernizację sieci.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu