Pociągi przekroczą granice województw

Resort infrastruktury chce ułatwić przewoźnikom kolejowym przewóz pasażerów. Utrudni też likwidację linii i komunalizację gruntów.

Ministerstwo Infrastruktury (MI) przygotowuje pakiet zmian w przepisach kolejowych. Dzięki nim lokalnym przewoźnikom kolejowym łatwiej będzie świadczyć usługi na terenach sąsiednich województw. Obecnie wielu z nich dojeżdża do granicy województwa i pasażerowie mają problem z dalszą komunikacją.

„Proponowane zmiany mają na celu stworzenie mechanizmu zachęt dla samorządów województw do zapewnienia lokalnych połączeń kolejowych w głąb sąsiedniego województwa. Mechanizm polega na umożliwieniu przeznaczenia środków Funduszu Kolejowego (FK) na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych” — napisał Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI, w propozycji zmiany przepisów.

Połowa sukcesu

Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, przypomina, że samorządy już obecnie mogą korzystać z FK. Ma jednak nadzieję, że program zostanie wydłużony o kolejne lata. Podkreśla, że jeśli rząd wprowadzi także inne mechanizmy zachęcające do wydłużania tras poza województwo, zyskają pasażerowie. Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza, województwa, do którego należą Koleje Mazowieckie, podkreśla, że dofinansowanie do taboru dla samorządów to dopiero połowa sukcesu.

— Przewozy są zazwyczaj deficytowe, jeśli więc samorząd sąsiedniego województwa nie chce ich dofinansować, to trudno je uruchomić — mówi Marek Miesztalski.

Konieczne więc może być rządowe wsparcie w finansowaniu usług na pozawojewódzki transport.

Trudniej rozebrać

Oprócz motywacji dla przewoźników i samorządów MI planuje też przywrócić wymóg uzyskania przez zarządców infrastruktury zgody ministra na likwidację linii kolejowych. Ma to powstrzymać ich rozbieranie. W ustawie o samorządzie terytorialnym i o pracownikach samorządowych resort planuje także „wyłączyć obligatoryjność wszczynania przez wojewodę z urzędu postępowań w sprawie potwierdzenia nabycia przez gminy własności nieruchomości Skarbu Państwa”. Chodzi o zapobieganie komunalizacji gruntów kolejowych. Obecnie pojawiają się wątpliwości co do własności kolejowych gruntów i często sądy przyznają prawo do nich gminom. MI chce także, by PKP Polskie Linie Kolejowe mogły zaciągać zobowiązania finansowe na realizację inwestycji „bez konieczności dodatkowego występowania z wnioskami o wydanie decyzji Ministra Finansów o zapewnieniu finansowania realizacji przedsięwzięcia”. Ma to przyśpieszyć pozyskanie funduszy i modernizację sieci.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane