Poczta Polska chce sama wymienić główny system IT

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-06-13 17:24

Kontrakt na wdrożenie systemu, który ma zastąpić Pocztę 2000, trafił do spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto jest wykonawcą i utrzymuje system Poczta 2000, który ma zostać zastąpiony przez nowe rozwiązanie
  • kiedy ma się zakończyć wdrożenie nowego systemu
  • jakimi wynikami Poczta Polska Usługi Cyfrowe zakończyła 2021 r. i ilu pracowników przez rok jej przybyło
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Poczta Polska podpisała ze spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) umowę na zakup i wdrożenie nowego systemu operacyjnego (NSO). Przedmiotem zamówienia jest wytworzenie i wdrożenie rozwiązania IT wspierającego obsługę procesów sprzedażowych i okołosprzedażowych realizowanych w placówkach pocztowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania i gwarancyjnych. Wdrożenie ma nastąpić do końca 2024 r.

Obecnie procesy sprzedażowe realizowane są w placówkach pocztowych przy użyciu wielu systemów, w tym Poczty 2000. Poczta Polska podaje, że jest to system rozproszony, dlatego w wielu obszarach staje się mało efektywny, a dość długi czas potrzebny na wprowadzanie nowych usług bądź dostosowanie się do potrzeb klientów nie pozwala na szybką reakcję na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym.

System Poczta 2000, który osiągnął już pełnoletniość, stworzyła i utrzymuje Postdata – spółka Poczty Polskiej i Asseco.

Poczta już wcześniej podejmowała próbę budowy nowego systemu. W 2018 r. wystartował dialog konkurencyjny, w którym miało zostać wybrane nowe rozwiązanie i wykonawca. Wystartowało trzech chętnych: konsorcjum Postdaty i Asseco, Bonair oraz Comarch. Wartość zamówienia szacowano na około 100 mln zł. Przed rokiem postępowanie jednak unieważniono.

Pod koniec 2020 r. zapadła decyzja, że zasoby IT w pocztowej grupie zostaną skonsolidowane w PPUC, która stała się wewnętrznym software house’em i bez konieczności ogłaszania przetargów ma zaspokajać potrzeby Poczty Polskiej. Do spółki trafiło wcześniej m.in. zlecenie na nowy TMS, czyli informatyczne narzędzie do obsługi procesów logistycznych.

Do czasu publikacji Poczta Polska nie odpowiedziała na pytania „PB” o wartość umowy dotyczącej NSO. Przed dwoma laty łączną wartość projektów strategicznych czyli TMS, NSO, nowego systemu HR, projektu Narodowego Operatora Cyfrowego (NOC) i dostosowania Poczty do wymogów celno-podatkowych, czyli tzw. projektu S-18, szacowano na 400 mln zł.

- Poczta Polska wytwarza kluczowe oprogramowanie w ramach pocztowego software house’u, jakim stała się PPUC. To gwarantuje nam integrację cyfrowych kompetencji, pozwala na sprawniejsze działanie i optymalizację kosztów rozwiązań informatycznych, które są niezbędne, żeby obsługiwać klientów w sposób coraz bardziej nowoczesny – mówi Krzysztof Falkowski, wiceprezes Poczty Polskiej.

W ubiegłym roku przychody PPUC wzrosły do 73,3 mln zł z 34,7 mln zł. Koszty działalności operacyjnej zwiększyły się w tym czasie do 45,3 mln zł z 34,7 mln zł. Zysk netto spadł do 2,8 mln zł z 4,7 mln zł. Na koniec ubiegłego roku spółka zatrudniała 180 osób, czyli prawie dwa razy więcej niż na koniec 2020 r.