Poczta postawi paczkowe centrum

Państwowy operator zapowiada 1 mld zł inwestycji w logistykę, głównie budowę hubu logistycznego koło centralnego lotniska.

Poczta Polska ucieka do przodu. Państwowy operator w ubiegłym roku zanotował stratę, a jego tradycyjny rynek się kurczy, dlatego zamierza zainwestować duże pieniądze w zbudowanie pozycji w tych segmentach rynku, które rosną i mają się dobrze.

Zobacz więcej

POCZTOWY ODLOT: Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej, nie ukrywa, że bez dużych inwestycji spółka może nie poradzić sobie z szybko rosnącą liczbą paczek. Państwowy operator chce zarabiać na obsłudze przesyłek z Azji do Europy i ma w tym celu zbudować hub koło planowanego lotniska centralnego. Nie wyklucza też własnych inwestycji we flotę samolotową. Fot. Marek Wiśniewski

— Do 2021 r. zainwestujemy w przemodelowanie sieci logistycznej 1 mld zł, z czego w dwóch najbliższych latach wydamy 900 mln zł. Najwięcej pochłonie wybudowanie centralnego hubu logistycznego w centralnej Polsce. Poza tym będziemy inwestować m.in. w nowe systemy IT i urządzenia do sortowania paczek — zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. Rozwój na rynku paczek jest jednym z filarów opublikowanej w tym roku strategii Poczty Polskiej. Ten segment był też oczkiem w głowie poprzedniego zarządu operatora. Nic dziwnego: firma podaje, że w ubiegłym roku dostarczyła ponad 65 mln paczek, a w ciągu pięciu lat ta liczba, wraz z dynamicznym rozwojem handlu internetowego, może wzrosnąć do 110 mln. Tymczasem tradycyjnych listów szybko ubywa. W ubiegłym roku dostarczono ich 1,87 mld, a do 2021 r. ich liczba ma spaść o 20 proc., do 1,57 mld. Poczta Polska chce obsługiwać więcej przesyłek nie tylko w ramach obrotu krajowego, ale też we współpracy z zagranicznymi graczami. Jak pisaliśmy pod koniec września, operator podpisał porozumienie z chińską pocztą państwową w sprawie transportu przesyłek koleją z Chin do portu przeładunkowego w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią. Wcześniej podpisano porozumienie o współpracy ze STO Express, jedną z największych firm kurierskich w Chinach, a w planach są kolejne tego rodzaju umowy. Strategia Poczty zakłada, że przychody z działalności międzynarodowej sięgną 1,5 mld zł w 2021 r.

Do osiągnięcia tego wyniku będzie potrzebny własny nowoczesny hub w dobrym miejscu.

— Hub logistyczny Poczty będzie współpracować z Centralnym Portem Komunikacyjnym, nie wyobrażam sobie, by było inaczej. Rozmowy i ustalenia w tej sprawie w z pełnomocnikiem rządu ds. budowy portu już trwają, rolą zarządu Poczty jest znalezienie dogodnej lokalizacji — mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Szczegółów finansowania wielkich planów inwestycyjnych jeszcze nie ma. Poczta Polska w ubiegłym roku miała 5,37 mld zł przychodów i zanotowała 71 mln zł straty na poziomie netto wobec 18 mln zł zysku rok wcześniej. Zarząd wyjaśniał, że w poprzednich latach bilans łatano sprzedażą nieruchomości, która po zmianie warty w spółce została wstrzymana. Wiadomo na pewno, że w finansowaniu nie pomogą pieniądze inwestorów giełdowych. Rozważany za poprzednich rządów debiut na GPW jest teraz wykluczony, a Poczta zostanie wkrótce dopisana do listy spółek, których udziałów sprzedawać nie można.

— Jestem spokojny o pieniądze na inwestycje. Już teraz zgłaszają się podmioty, które chcą pomóc w finansowaniu naszego planu rozwoju. Mamy kolejkę propozycji — mówi Przemysław Sypniewski.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Poczta postawi paczkowe centrum