Podatek akcyzowy dzieli producentów

Katarzyna Ostrowska
25-02-2003, 00:00

Dzisiaj Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zajmie się zmianą ustawy o podatku akcyzowym od papierosów. Zmiany te podzieliły producentów. Po jednej stronie znalazły się Philip Morris oraz BAT, po drugiej — pozostali producenci.

Część producentów papierosów — Reemtsma, House of Prince, Altadis, ZT Lublin oraz Merkury (49,2-proc. udział w rynku) — przygotowała tzw. Pakiet tytoniowy z propozycjami zmian w podatku akcyzowym. Propozycje przesłali pod koniec 2002 roku do resortu finansów. Pakietem zainteresowała się jednak dopiero sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Do jego rozpatrzenia powołała podkomisję, która zaakceptowała projekt. Zmian nie akceptują jednak wszyscy producenci — Philip Morris (PM) oraz BAT. Dlatego na dzisiejszej komisji odbędzie się gorąca dyskusja.

Pakiet tytoniowy zakłada równy wzrost stawki kwotowej oraz procentowej podatku oraz wpisanie obu stawek do ustawy. Producenci, co zaakceptowała podkomisja, zaproponowali określenie stawki procentowej na poziomie 27,5 proc., a kwotowej — 53,5 zł za tysiąc sztuk. Według wyliczeń branży, dodatkowe wpływy (około 313 mln zł), które uzyska się dzięki temu rozwiązaniu, można przeznaczyć na sfinansowanie dopłat do polskiego tytoniu. Dopłaty mogłyby wtedy wynieść nawet 4 zł za kilogram. Dodatkowo projekt zakłada powrót do zmienionych w sierpniu 2002 roku stawek celnych dla tytoniu nie przetworzonego — do 30 ze 105 proc.

Autorzy projektu zaznaczają, że obecnie szybciej rosną ceny papierosów tanich (46 proc. legalnego rynku) niż ceny marek z segmentu premium. Do 2008 r. ten wzrost wyniesie odpowiednio 148 oraz 75 proc. Po wprowadzeniu zmian producentów wzrost sięgnie 118 oraz 88 proc.

— Propozycje te zabezpieczają interesy Skarbu Państwa oraz gwarantują utrzymanie uprawy tytoniu na tym samym co obecnie lub wyższym poziomie. Zapewniają też równe warunki dla prowadzenia działalności wszystkim firmom tytoniowym. Naszą opinię podziela znaczna grupa posłów. Obecnie funkcjonujący system w perspektywie kilku lat doprowadzi do spłaszczenia cen między papierosami tanimi i drogimi przez większe dociążanie przyrostem podatku papierosów tanich, a w konsekwencji do wyeliminowania ich z rynku. Stracą na tym polscy plantatorzy tytoniu, konsumenci, budżet oraz producenci tańszych marek — mówi Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych i prawnych w Reemtsma.

Resort finansów, który już zapowiedział zmiany w podatku akcyzowym, sądzi, że wzrost stawki procentowej nie gwarantuje wyższych wpływów do budżetu. Podobnie uważają PM oraz BAT. Podkreślają, że wzrost sprzedaży tanich papierosów oraz podwyższenie stawki procentowej akcyzy nie gwarantują też zwiększenia kontraktacji. Dowód? W okresie 1999-2002 łączna kontraktacja tych dwóch firm spadła o 18 proc., a autorów Pakietu tytoniowego o 60 proc. Ponadto, jak zaznaczają PM oraz BAT, autorzy projektu posiadają 81-proc. udział w sprzedaży tanich papierosów, a w 2002 r. zakontraktowały 32 proc. polskiego tytoniu (Reemtsma w ogóle z niego zrezygnowała). Z kolei PM oraz BAT, posiadające 19-proc. udział w tanich markach, skupiły 61 proc. tytoniu.

— Sprzeciwiamy się propozycji zmiany w podatku akcyzowym. Podwyższenie stawki procentowej utrudni osiągnięcie wymaganego przez Unię Europejską poziomu minimalnej stawki podatku akcyzowego. Poszkodowani będą więc konsumenci, gdyż ceny papierosów we wszystkich segmentach będą rosły szybciej, niż gdyby utrzymano obowiązującą obecnie stawkę 25 proc. — twierdzi Iwona Sarachman, dyrektor ds. kontaktów instytucjonalnych w PM.

PM oraz BAT twierdzą także, że podwyżka stawki procentowej może nasilić przemyt. Jak wynika z danych MF, przemycane są marki drogie, które w legalnej sprzedaży kosztują 4,65-6,00 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Ostrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Podatek akcyzowy dzieli producentów